Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Mer hot och våld mot personalen"

SJ slutar att sälja biljetter på sina tåg.
Ett faktum som nu oroar tågmästaren och Dalarnas klubbordförande i SEKO, Mikael Ivsjö.
– Det blir mer hot och våld mot personalen, säger Ivsjö.

Annons

Järnvägsstationen i Falun 2012-09-04 klockan 11.21:

"Ett meddelande, SJ:s regionaltåg 661 med ankomsttid 11.28 är försenat. Ny ankomsttid är beräknad till 11.45"

Ännu en försening och det är personalen ombord på tågen som får ta första smällen.

– Ibland kan det bli ganska hett ombord, fortsätter Mikael Ivsjö.

Från fackligt håll är man allt mer oroad över den arbetsmiljö som personalen ombord på tågen utsätts för.

– Visst, vi är frontfigurer och svårast är det att förklara att det inte är vårt fel när det handlar om exempelvis förseningar när det i stället är infrastrukturen som är problemet, säger Ivsjö.

Nu hamnar ytterligare en börda på tågpersonalens axlar.

Från och med den 15 november tar SJ bort den tidigare möjligheten att köpa biljett ombord på tågen.

Samtidigt sätter det personalen under press.

Saknar du biljett tillkommer en avgift på 1 900 kronor för SJ Snabbtåg, 1 200 kronor för SJ Intercity och SJ Regional att tas ut.

Dag Rosander, presschef hos SJ motiverar:

– Nu är det så att efterfrågan på att köpa biljetter ombord minskar och är i dag mindre än en procent. Vi tänker som så att vi frigör personalen tid för passagerarna.

– Jag tror inte att det här kommer att förändra personalens situation. Helt utan hot ombord på tågen kommer vi nog aldrig ifrån även om det, tack och lov, är ovanligt, fortsätter Rosander.

Fram till övergångsdatumet den 15 november kommer SJ att marknadsföra sin nya linje genom en informationskampanj.

Därefter väntar, som Dag Rosander, uttrycker det "en mjuk övergång" där modellen hellre är "fria än fälla" om de passagerare som ändå saknar biljett.

– Egentligen så är vi ganska sent ute med det här konceptet jämfört med hur det är ute i Europa. Vi går absolut inte i bräschen.

Argumenten Dag Rosander för fram köper inte Mikael Ivsjö utan hänvisar till ett liknande system som har införts i Skåne.

– Där har de tagit bort möjligheten att köpa biljett ombord på tågen samtidigt som de har infört en väldigt hög avgift och ofta när du hamnar i en dispyt tar det väldigt lång tid, förklarar SEKO:s klubbordförande i Dalarna.

Kommer ni att från fackligt håll agera?

– Det här kommer inte att bli riktigt bra. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att trycket på tågpersonalen kommer öka. Det blir en arbetsmiljögrej, säger Mikael Ivsjö.