Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

...men här blev det godkänt

Perrongbygget i Djurås är klart och godkänt.
Under onsdagen slutbesiktigades den numera 170 meter långa perrongen.
Men en del återställningsarbeten dröjer till våren.

Annons

I månadsskiftet augusti-september blixtstartades totalentreprenören Skanska Sverige arbetet med att förlänga perrongen med 50 meter norrut och 40 meter söderut.

Det skedde efter två år av förhandlingar och diskussioner.

Men bygget inleddes bara några timmar efter det sista finansieringsbeslutet – för att bygget skulle kunna slutföras innan vintern.

– Allt har fungerat enligt planerna och den här gången har vädret inte varit något stort hinder, säger Gagnefs gatuchef Jan Frimodig.

Bygget har inneburit vissa störningar för resenärerna, men de har varit observanta, följt anvisningarna och haft en bra kommunikation med entreprenörens personal.

Projektet, som kostat totalt 3,5 miljoner kronor, möjliggör samtidig avstigning från alla vagnar i tågset med upp till sex vagnar och med X2000-tåg med sex vagnar. Den gamla perrongen har byggts om för att få rätt lutning och vattenavrinning och såväl den gamla som den nya delen har - med tanke på synskadade - försetts med räfflade och prickiga beläggningsplattor.

Besiktningsman Jan Christians från Projektledarbyrån godkände på onsdagen bygget.

Fortfarande återstår en del arbete med gräsytor, återfyllning mot bussfickor samt asfalterings- och kantstensarbeten, men de får anstå till våren.

Nu övertar Trafikverket ansvaret för och skötseln av perrongen.