Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Media Markt lägger planerna på is

Media Markt har planerat en etablering i Borlänge men lägger planerna på is.
Orsaken är kedjans stora förluster.
Det uppger tidningen Dagens Handel.

Annons

Den tyska hemelektronikkedjan Media Markt inledde sin satsning i Sverige för drygt fem år sedan. Antalet varuhus har sedan dess blivit allt fler och i höst öppnas tre nya. Strategin har varit att växa med 4-5 nya varuhus om året.

Att Borlänge funnits på kartan över kommande möjliga etableringar har företaget inte förnekat. Marknadschefen sade under fjolåret att Borlänge är ett intressant område med Norra Backaexpansionen och att det definitivt finns ett kundunderlag i Dalarna.

Sedan dess har två stora aktörer försvunnit från marknaden i Borlänge. Först fick hemelektronikkedjan Onoff i konkurs och sedan mötte Expert samma öde. Konkurrensen i branschen är hård.

Men frågan om en etablering i Borlänge tycks i dagsläget vara högst osäker. Enligt Dagens Handel gör Media Markts ekonomiska resultat och försäljningsutvecklingen att företagets kraftiga expansionsplaner bromsas. Det uppges i tidningen att etableringar i Borlänge, Karlsstad, Uddevalla och Östersund har lagts på is.

Vi har sökt företagets kommunikationschef - dock utan framgång.