Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen diet passar alla

/

Kompisen väljer bort bröd och pasta, häller grädde i såsen och går ner i vikt.
Själv mår du bara dåligt på samma diet och undrar vad du gör för fel.
Nu kommer svaret.
- Det finns ingen bantningsdiet som passar alla. Generna har stor betydelse och vi är alla unika, säger vetenskapsjournalisten Anna Bratt.

Annons

Hon och kollegan Karin Bojs tröttnade på alla tvärsäkra bantningsgurus som hävdade att deras metod var den enda sanningen. För medan kolhydrat-vägrare och fettmotståndare grälat, har genforskningen gjort dramatiska framsteg. En viktig slutsats är att det inte går att stoppa in alla människor i samma mall när det gäller övervikt.

- Våra gener påverkar hur känsliga vi är för fett, kolhydrater och för lite motion. Vi har helt enkelt olika förutsättningar och är olika känsliga för den miljö vi lever i, konstaterar Anna Bratt och Karin Bojs i sin aktuella bok, Vikten av gener (Natur & kultur).

De passar också på att avfärda allt prat om "dålig karaktär" i de här sammanhangen. Generna påverkar känslan av hunger och mättnad och vissa människor har helt enkelt svårare att stå emot.

Anna Bratt, född och uppvuxen i Ludvika, berättar hur hon själv har fått kämpa för att hålla vikten. Genom åren har hon prövat en lång rad olika trenddieter, bland annat den som går ut på att dra ner på kolhydrater som potatis och pasta och äta mer fett.

- Jag gick ner två eller tre kilo på ett par månader och mådde inte alls bra.

Sambon däremot, gick ner tio kilo på samma tid och samma diet.

Ett gentest som Anna Bratt skickade efter från USA visade det hon misstänkt hela tiden:

- Jag är en sådan som är extra känslig för fett och jag behöver hårdare fysisk träning.

Numera håller Anna Bratt igen på gräddiga såser och vitt bröd och ser till att röra på sig ordentligt: cykla, springa, spela tennis. Utan att banta har hon gått ner fem kilo de senaste åren.

Karin Bojs har aldrig haft några problem med vikten. Det gentest hon gjorde visade mycket riktigt att hon inte har lika lätt för att gå upp i vikt som en genomsnittlig europeisk kvinna. Resultatet stärkte henne i att fortsätta att äta och träna som tidigare.

Forskningen har visat att de tre vanligaste metoderna för att gå ner i vikt - lågkolhydratdieten, Medelhavsdieten och fettsnål diet - i genomsnitt fungerar lika bra. Men inom varje försöksgrupp finns stora, individuella skillnader.

Ännu ett tydligt tecken på att olika dieter passar oss olika bra. Så hur hittar man rätt?

- Börja med att titta på dina föräldrar. Började de bli överviktiga i medelåldern eller har diabetes typ 2, till exempel, är det en varningsklocka för dig. Det är alltid lättare att förebygga, än att gå ner i vikt, säger Anna Bratt.

Sedan får man pröva sig fram. Anna Bratt är säker på att alla som bantat någon gång, egentligen vet mycket väl vad som fungerar för just dem. Men visst kan det vara svårt att erkänna att det är lågfett som gäller för dig, när innedieten för dagen innehåller massor av grädde och smör.

Ett gentest kostar i dag från 2 000 kronor och uppåt. De ger en bild av vad man har för ärftliga. faktorer att förhålla sig till. Men enligt Anna Bratt är det bara en tidsfråga innan det kommer billigare tester som ger ännu tydligare besked om hur en individ ska äta och träna för att hålla vikten.

Tillsammans med Karin Bojs har hon suttit i många tv-soffor och andra intervjuer sedan boken Vikten av gener kom ut.

- Väldigt många känner igen sig. De har testat dieter som inte funkar, medan andra mår jättebra på samma kost. Men det handlar alltså inte om att man gjort fel, bara om att man inte hittat rätt ännu, säger Anna Bratt.

Helt olika är vi människor dock inte. Med hjälp av forskningen kan Karin Bojs och Anna Bratt slå fast några saker som gäller för alla som vill behålla både vikt och hälsa.

Alla mår bra av att:

* Undvika snabba kolhydrater, särskilt chips och läsk, och välja långsamma kolhydratalternativ, som fullkorn.

* Bara äta kött någon gång i veckan. Kött innehåller både fett och hormoner.

* Sluta röka.

* Träna regelbundet - gå, cykla, springa, dansa, sporta en timme om dagen.

* Dra ner på tv-tittandet. Tittar man på tv väljer man bort mer aktiva sysselsättningar.

Inger Wallin

Therése Larsson

Annons