Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Måste använda vännerna i säljarjobbet

Han tänkte sig ett helt ok sommarjobb som säljare.
Nu vill Paul Söderlund varna andra. Försäljningen byggde på att nyanställda lämnade namn på släkt och vänner. De blev då uppringda för besök.
– Kraven för att nå den fasta lönen var också helt orimliga. Men det förstod jag inte först.

Annons

Paul Söderlund i Borlänge är student vid Högskolan Dalarna. I somras behövde han ett extrajobb och läste platsannonserna hos Arbetsförmedlingen.

Företaget 1938 Blue Steel AB sökte säljare. Produkten var en maskin för luftrening, en form av dammsugare som binder partiklar i vattenfilter. Kostnad per maskin: 26 000-44 000 kronor.

Han fick jobb direkt. Paul Söderlund berättar om uppmaningen att lämna in en lista med namn på bekanta och deras kontaktuppgifter. Företaget ringde sedan runt och bokade in demonstrationer hos hans vänner. Var och en blev i sin tur tillfrågade att lämna namnlistor. Då fick de en present.

Snart växte obehaget, beskriver Paul Söderlund.

- Min pappa sa nej på ett tydligt sätt. Då fick han frågan om han inte ville uppmuntra sin son.

Försäljningen betydde mycket restid runt i landet. Paul Söderlund åkte bland annat till Jönköping på säljturné i egen bil. Ersättning var 10-15 kronor milen. Hotellkostnader fick han betalade i efterskott.

Demonstrationer var inbokade på kvällar fram till midnatt. Dammsugaren var svårsåld. Få privatpersoner har råd att köpa reningsanläggningar i 30 000-kronor klassen. För att nå upp till den fasta månadslönen som stod i annonsen, 23 000 kronor, krävdes 45 demonstrationer i månaden.

- Det fanns inte en chans att klara.

Paul Söderlund är fackligt ansluten till Unionen. Han lämnade jobbet när han upptäckte att arbetsgivaren inte tecknat kollektivavtal, som exempelvis garanterar lönenivåer och försäkringar.

– Det kändes inte seriöst.

För att varna andra och väcka debatt vill han sprida sina erfarenheter. På marknaden finns just nu flera liknande företag som söker säljare, även i Dalarna. Paul Söderlund har också skrivit till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

1938 Blue Steel bildades i februari och hette tidigare Wet World Solution AB. Bolaget har säte i Ystad och runt hundra säljare, uppger Allan Trollblad Sverigechef.

På telefon säger Trollblad bestämt nej till att anställda måste lämna in namn på vänner för demonstrationer av produkter. Han har fått frågan tidigare av journalister och blir upprörd.

– Då hade vi inte funnits som företag.

Men Paul Söderlund har sparat listan och även uppmaningen att lämna in den. DT har även pratat med ytterligare två före detta säljare som också berättar om namnlistor. En av dem har även erfarenhet av att vara mentor åt nyanställda.

- Jag såg flera gånger att ungdomar kände press och obehag av att blanda in släkt och vänner. Men försäljningen är ju baserad på det. Märkligt att företagsledningen nekar.

Själv tyckte den före detta säljaren att demonstrationerna kändes lugnare inför vänner.

- Men till sist finns ju inga fler namn på listan. Då blir det svårt att jobba vidare. Det var därför jag slutade.