Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många skolfotoräkningar hos Kronofogden

Över en miljon elever i landet fotas i dagarna för skolfoton och kataloger. Men i takt med att lågkonjunkturen breder ut sig får allt fler föräldrar problem att betala för bilderna.

Tusentals skolfoto-räkningar hamnar varje år hos kronofogden.

Annons

Obetalda skolfoton är en utmärkt konjunkturbarometer. Under krisåret 2009 hade landets största skolfotobolag 5 225 mål hos Kronofogden. I fjol var antalet nere på 3 799. Men i år, när konjunkturen viker, blir det fler igen. Efter inte ens nio månader är antalet mål redan uppe i nästan 4 000.

Siffrorna speglar de betalningsproblem som kan uppstå i barnfamiljer med pressade marginaler i dåliga tider. Trots den hårda konkurrensen i branschen kostar bildpaket, med skolkatalog och klasskort för en tvåbarnsfamilj, i regel över tusen kronor. Och detta är något som de flesta barn vill ha, till varje pris.

De hundratusentals bilder som varje dag delas via mobilen eller sociala nätverk på internet har inte slagit ut skolfotot. Det rör sig om två helt olika typer av bilder, enligt Göran Dahlgren, ordförande för Sveriges elevfotografers riksförbund (SER). Mobilbilder från basketplanen eller dansgolvet, som läggs upp på Facebook, går inte att jämföra med porträtt i tryckt form i plånboken eller bokhyllan.

– Skolfotot är för många den enda riktiga bilden på barnen man får i handen, säger han.

Magnus Bagge, vd för Tema Klasskort, ser en stor utvecklingspotential i just sociala nätverk:

– Jag tror vi måste komplettera produktfloran. Vi måste anamma den nya tekniken, smarta mobiler och läsplattor.

Han räknar med att sälja digitala skolkataloger i framtiden.

Branschens omsättning har sedan flera år parkerat kring en halv miljard kronor. Dålig lönsamhet och prispress har tvingat fram en våg av fusioner och förvärv.

– Det har utkristalliserats två lite större drakar, där vi är den ena och Kungsfoto/Photomic är den andra. Men priserna har inte stigit bara för att vi är färre och större aktörer, säger Bagge.

Strömmen av små utmanare, som tar lokala marknadsandelar med hjälp av prisdumpning, finns kvar.

Vikande försäljningsvolym är ett annat problem. En allt större del av försäljningen sker styckvis, via internet, i stället för i form av de traditionella bildpaketen, som skickas hem för påseende.

– Och ju mer man går mot att låta kunden själv sätta ihop sitt bildpaket, desto färre bilder beställs, säger Dahlgren.