Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges tredje gondol byggs i Kläppen

/

Kläppens skidanläggning i Sälen gör sin enskilt största satsning under de 33 år som gått sedan VD Per Eriksson stakade ut skidåkningen på det fjällnära berget i Sälen. Som DT avslöjade handlar det om en liftsatsning på 90 miljoner kronor, men istället för en traditionell skidlift kommer anläggningen att bygga en gondol från Välkomstparkeringen till toppen.

Annons

– Det här blir den enskilt största liftsatsningen i Sverige sedan Åre byggde sin kabinbana, säger anläggningschefen Gustav Eriksson, innan planerna på en gondol ska offentliggöras på fredagseftermiddagen.

Den gondol som ska byggas i Kläppen kommer att gå från nedre parkeringen via en mellanstation på Tranantorget och vidare upp till toppen.

Kostnaden för gondolen inklusive en del mindre kringprojekt är beräknade till 90 miljoner kronor, varav Kläppen erhållit 9,9 miljoner kronor i investeringsstöd från Tillväxtverket. Övriga kostnader sker med egna medel och med banklån.

Den gondol som ska byggas i Kläppen levereras av företaget Doppelmayr som presenterar satsningen med att den nya gondolbanan får en kapacitet på 2400 personer i timmen. Banan har 47 gondoler där varje gondol rymmer 10 personer. Varje gondol är också utrustade med eluppvärmda säten.

Till Doppelmayrs hemsida uppger Gustav Eriksson att den nya gondolbanan kommer att öka attraktionskraften för hela området och att den blir ett nytt landmärke

Gondolbanan öppnar också för många andra grupper än enbart skidåkare att på ett bekvämt sätt nå toppstugan och Kläppens topp.

Åres kabinbana invigdes 1976 och kostade då, 1976, 74 miljoner kronor att bygga. I Branäs i Värmland finns Sveriges första gondol som invigdes 1988, men det är en fast lina och inte en så kallad kopplad bana. Där inträffade också en olycka när en tom gondol lossnade vid provkörning.

Sveriges andra, och första kopplingsbara gondolbana, finns i Åre och går från Olympiaplatån till toppen på Åreskutan. Den invigdes 1989. I Åre finns också en enklare gondol, VM-åttan där det blandas stolliftar med gondoler.

Den senaste gondolen i Svenska skidbackar invigdes förra vintern i Funäsdalen och förbinder byn med toppen av Funäsdalsberget.

Därtill finns en gondol som tar besökarna runt Kolmårdens djurpark, men i skidanläggningar blir det nu Sveriges tredje kopplingsbara gondolbana som byggs i Kläppen.

Planerna är att den nya gondolbanan ska stå klar och kunna invigas när anläggningen öppnar i mitten av december.

Mer läsning

Annons