Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Malung Sälen kommun

/
  • Malung Sälen. Kommunalrådet Tom Martinsson och kommunens it-chef Anna Haars förklarar att det nya kommunnamnet Malung Sälen och kommunens nya grafiska profil nu har sjösatts.

Annons

- Vi är fria att börja använda namnet Malung Sälen redan nu, även om namnbytet officiellt träder i kraft vid kommande årsskifte. Rent formellt får vi fortsätta att vara Malungs kommun, men i alla kontakter utåt är det Malung Sälen från och med nu, säger kommunalrådet Tom Martinsson.

Bland kommunens politiker har det med tiden blivit stor enighet kring kommunens namnbyte. Då diskussionerna började för ett antal år sedan var det en del som tyckte att det gamla kommunnamnet var bra nog.

Den åsikten finns fortfarande på en del håll, men allt fler har insett värdet av att utnyttja det starka varumärket Sälen för att placera kommunen på kartan och i folks medvetande.

Meningen är att det positiva begreppet Sälen ska kopplas samman med det pålitliga namnet Malung och bli till en välkänd enhet, samt öka samhörigheten inom kommunen, både befolkning och förvaltningar.

Samtidigt som det nya kommunnamnet börjar användas har kommunen också skaffat sig en enhetlig grafisk profil, som genomgående ska användas av alla kommunala inrättningar.

- Tidigare har det funnits en hel flora av logotyper för olika förvaltningar. Nu ska det bli enhetligt och tydligt när kommunen förmedlar olika budskap, säger it-chefen Anna Haars som ingått i den grupp som tillsammans med en konsult arbetat fram den grafiska profilen.

Profilen består av flera bitar. Den som kanske mest kommer att märkas utåt är den nya logotypen för kommunen, en skapelse som vållat en hel del diskussioner innan man kunde komma till beslut.

På symbolbilden kan man se fjäll, sol, skidåkare, människor i rörelse.

- Bilden visar liv och rörelse i fjäll och natur och ska leda tanken till aktivitet och framåtskridande. Man anar besöksnäringens stora betydelse för kommunen, sägs det i en förklarande beskrivning till den nya logotypen.

Den grafiska profilen innefattar också en ''bakgrundstapet'', som är utformad efter gammalt Limamåleri.

Den direkta kostnaden för att ta fram den nya grafiska profilen uppgår till 120 000 kronor. Vad hela processen med namnbyte kostar finns ingen säker siffra på.

- Det ska inte behöva bli så dyrt. När det gäller trycksaker ska vi använda det som finns kvar av det gamla och successivt införa det nya. Och när det gäller själva namnbytet vet jag inte om det kommer att handla om mer än byte av några skyltar på kommunens kontor, säger Tom Martinsson.

Mer läsning

Annons