Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är Spendrups ikapp jätten Carlsberg

Den stenhårda kampen mellan bryggeriföretagen Spendrups och Carlsberg fortsätter – och vinnaren är Spendrups, som just nu bygger Sveriges största bryggeri i Grängesberg.
Spendrups har tidigare varit volymmässigt större än ettan Carlsberg. Nu är man också i kapp när det gäller försäljning.

Annons

Spendrups marknadsandelar på den svenska marknaden ökade med en procent under 2010. Ölet ökade en procent till 31 procent av ölmarknaden. Vattenförsäljningen ökade tre procentandelar och Spendrups har nu 46 procent av vattenmarknaden. Men trots att man tagit över bland annat Schweppes från Carlsberg så är läsken det sämsta segmentet för Spendrups med en marknadsandel på 20 procent.

Den tidigare marknadsledaren Carlsberg skriver i sitt bokslut att de tappat andelsmässigt på varje produktområde.

Spendrups sprängde för första gången fyramiljardersvallen i försäljning och har sedan 2006 ökat från tre miljarder i omsättning till 4 083 miljoner kronor i försäljning, men staten tar en miljard av detta i dryckesskatt.

Jämför man försäljning efter dryckesskatten så omsatte Carlsberg 3 089 miljoner kronor och Spendrups tre-fyra miljoner mindre. För fem år sedan skiljde det 885 miljoner kronor.

Spendrups gör det med 972 anställda, Carlsberg har 1 058 anställda. Spendrups vinst var 195 miljoner, så Carlsberg tjänar mera och redovisar en vinst på 346 miljoner.

Dryckestrean i Sverige är Coca-Cola som Spendrups har ett distributionsavtal med. Coca-Cola har strax över 50 procent av läskmarknaden. Coca-Cola som har sitt bryggeri i Jordbro har 756 anställda som omsätter 2 935 miljoner och ger en vinst på 331 miljoner kronor.

Fyran på bryggerimarknaden finns 2,5 mil söder om Grängesberg, Kopparbergs bryggeri som också växer och nu omsätter 1 093 miljoner kronor. Kopparbergs bryggeris 232 anställda körde in Kopparbergs bästa vinst hittills i bryggeriets drygt 15-åriga historia, 57 miljoner kronor.

Sedan följer Åbro med 739 miljoner i omsättning, Krönleins med 190 och Herrljunga Cider med 128 miljoner.

Starkaste tillväxt i bryggerivärlden i Dalarna har Oppigårds i Hedemora som ökade omsättningen från 8,7 miljoner till 16,4 miljoner. Därefter följer Gesunda Käll- & Mineralvatten med 2,8 miljoner och Mora bryggeri som omsätter 2,4 miljoner.

Mer läsning

Annons