Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kurts Husvagnar sålt

/
  • Nu är storaffären i hamn. Efter att med bankers hjälp ha lagt upp 66,2 miljoner är Ove Ek, Veronika Larsson och Per Lodén nya ägare av det företag som Kurt Kristensen startade för 35 år sedan.
  • Miniräknaren räcker inte till när Kurt Kristensen ska räkna ut hur stor omsättning hans företag haft under de 35 åren. Klart står i alla fall att han redan för flera år sedan hade kunnat ersätta sin slogan

Efter 35 år med väldigt många affärer och väldigt mycket arbete träder Kurt Kristensen, 70, tillbaka.
På onsdagen sålde han sitt livsverk Kurts Husvagnar.
– Men jag ska fortsätta jobba som försäljare och sälja fordon på provision.

Annons

– Affären är på 66,2 miljoner så det är en stor affär. Byggnaderna är värderade till 12 miljoner men till största delen är det värdet på varulagret som utgör försäljningssumman, säger Kristensen och blickar ut över hallen med alla husbilar.

– Nu ska jag skaffa en egen husbil. Drömmen är att åka till Nordkap men även till södra Europa och åka runt i Italien, Spanien med flera länder och vara ute på resa i fyra, fem veckor.

Framgångsrik affärsman, visst, men det har haft sitt pris. Utan omsvep medger han att han fått försaka mycket under decennierna som företagare. Inte minst sommartid när alla andra haft semester och legat på stranden så har han ägnat i stort sett all tid åt företaget.

– Sommartid, då har vi vår högsäsong. Jag kan väl säga att jag jobbat minst 60, 70 timmar i veckan.

Kurt Kristensen kunde nog inte ana vart det skulle ta vägen med livet och företaget den där aprildagen 1978 när han började sälja husvagnar.

– Jag jobbade på Asea som svetsare och 1975 började jag en treårig vuxenutbildning på Högbergsskolan och blev, som man sa, 25-öresingenjör.

Så fick han se en annons i Ludvika Tidning där ett husvagnsföretag sökte återförsäljare i bygden. Kurt Kristensen svarade och den 15 april 1978 drog han i gång företaget.

– Jag jobbade på Asea på dagarna och sålde husvagnar mellan 17.00 och 19.00 på kvällarna liksom under helgerna. Jag hade lokaler där akvariet vid Skuthamn finns i dag. Från 1980 till och med 1984 var jag i lokaler vid dåvarande Sigurd Nilssons bilfirma (i dag Bilmetro), i lokaler där Texaco förr hade en mack. På framsidan fanns en liten restaurang, på baksidan hade Börje Hedberg sin gummiverkstad och i tvätthallen servade jag husvagnar och så hade jag ett litet kontor.

Kurt Kristensen fick tips om att en tomt var till salu efter Snöåvägen, strax ovanför OK-macken. Han kände att nu var det dags att satsa på allvar, köpte tomten och byggde lokaler på 450 kvadratmeter.

– Bygget kostade 1,3 miljoner och det var mycket pengar på den tiden. Sedan dess har jag satsat ytterligare åtta miljoner så nu har vi lokaler på 3 000 kvadratmeter.

Vi börjar tala försäljningssiffror och det blir snabbt stora siffror, så gigantiska att Kristensens miniräknare inte räcker till.

– Ett tag sålde vi 550 fordon per år och som mest omsatte vi ett år 143 miljoner. Säg att vi har omsatt i snitt 50 miljoner per år, vad blir det?

1,75 miljarder,va? Alltså 1 750 miljoner kronor.

– Ja, under årens lopp har jag nog sålt minst 10 000 fordon. De bästa dagarna har varit när jag kommit hit klockan nio och en halvtimme senare har sålt den första. Då har man fått en väldig kick och ofta har det liksom bara rullat på så man vid slutet av dagen har sålt tre, fyra fordon.

Tråkigaste dagarna,då? Särskilt många sådana kan han inte erinra sig att han haft. Det närmaste han kommer på är att det vid något enstaka tillfälle känts jobbigt när han gjort allt för att lösa en kunds bekymmer men att kunden ändå inte blivit nöjd.

Från den 1 april kommer Kurt Kristensen att dra ned rejält på arbetstakten. Han är ju kvar på firman men tänker inte jobba mer än 25 – 30 timmar i veckan.

I den nya ägartrion kommer dottern Veronika att sitta på 34 procent av aktierna medan Per Lodén och Ove Ek kommer att inneha 33 procent vardera. I inledningsskedet finns också Väsman Invest med på ett hörn.

– Jag fick den lösning jag ville ha och det känns förstås kul att min dotter finns med bland de nya ägarna och kommer att vara butiksansvarig. Ove, som nu blir försäljningschef, har jobbat här i nio år och Per, som blir vd, har varit platschef i 3,5 år. Det känns som en fördel att sälja till personer som har jobbat i firman, de vet vad de har köpt och kan säkert springa lite fortare än vad jag kunnat de senaste åren.

Hur mycket av de 66,2 miljonerna som hamnar i Kristensens fickor, vill han behålla som sin hemlighet. Han tillstår dock att "det blir en rejäl slant i näven".

Husbilen kommer att kosta ett antal hundra tusen kronor. Han har också funderingar på att göra en jordnära investering i Ludvika.

– Jag är sugen på att köpa en lägenhet i de där nya husen som planeras vid Skuthamn. Men bara om de ser till att bygga garage i husens källare. Jag har ingen lust att ställa bilen i en garagelänga nära riksvägen och sedan behöva gå 300, 400 meter med matkassarna, säger Kurt Kristensen som tänker torgföra sin garageidé vid det allmänna möte som företagen bakom bostadsplanerna bjudit in till i Folkets hus den 11 april.

Frågan är om han kommer att lyckas sälja så många fordon på provision att det räcker till hyran i det eventuella nya boendet.

– Provisionen jag får är fickpengar. Säljer jag en husvagn får 50 000 så får jag bara 400 kronor. Men det tycker jag att jag kan bjuda de nya ägarna på.

Mer läsning

Annons