Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ljusnande framtid väntar svart lok

Det har sett lite mörkt ut för det svarta ångloket som pryder sin plats och minner om fornstora tider vid Vansbro station.
Det gamla loket som byggdes 1911 i Helsingborg har tagit stryk av väder och vind och rostat rejält, men nu ska loket renoveras.
– Vi har varit i kontakt med yrkesutbildningen på Vansbro utbildningscenter och de har lovat att hjälpa oss med att rädda loket, säger Olle Hallqvist som är ordförande i Vansbro hembygdsförening.

Annons

Det vackra ångloket kom till sin nuvarande plats i Vansbro i början av 70-talet genom hembygdsföreningen och Erik Wanfors. Det efter att ha avslutat sin arbetsbana 1959 med att placeras som så kallat beredskapsånglok i Malmö, men uppstallad i Vansbros lokstallar de sista åren. 1969 skulle loket skrotas, men kom istället efter några formella järnvägsturer fram och tillbaka att hamna i hembygdsföreningens ägo.

Sedan dess har loket stått på sin plats och glatt många.

– I samband med en Vilda Vansbrovecka i slutet på 90-talet, gjorde vi i ordning loket och målade det. Vi hade då en landgång genom hytten så besökarna kunde gå igenom det gamla lokets hytt, berättar Olle.

– Men under de senaste åren har det tagit rejält med stryk och börjat rosta. Därför tog vi kontakt med yrkesutbildningen på Vansbro utbildningscenter, VUC, och Mats Gyllenvåg som lovat att hjälpa oss med att renovera det gamla loket, säger Olle Hallqvist.

– Vi har redan varit där och tittat och sett till att det inte ska rinna in något onödigt vatten. Nu handlar det bara om att komma igång med jobbet och det hoppas vi kunna göra redan under hösten, säger Mats, som är ansvarig lärare för teknik och industriprogrammen på VUC.

– Det vi ska göra är att rostlaga och sedan tvätta och måla loket. Vår ambition är att göra det på ett sätt som ska vara det rätta för att laga ett gammalt ånglok. Det här blir ett jobb som eleverna sedan ska kunna vara stolta över, hoppas Mats.

För skolan bör inte det här åtagandet innebära några extra kostnader, mer än för färgen.

– Jag tror inte att det ska handla om så mycket, men vi får väl ha en dialog med hembygdsföreningen isåfall, säger Mats.

De två program som Mats basar över har 36 antagna elever och de eleverna kommer sedan att på skolavslutningen kunna peka på loket i Lokparken som något de varit med om att gjort i ordning.