Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Clas Ohlsons kundtjänst i topp

/
  • Inger Lundin vid Clas Ohlson kundtjänst tar emot ett av många samtal  Foto: Christer Klockarås

Annons

I undersökningen som gjordes i uppdrag av tidningen Market visar det sig att fyra aktörer, Clas Ohlson, Elgiganten, Onoff och Apoteket klarar uppgiften bäst. Hos dessa företag har tre av fyra kunder med sig ett positivt intryck efter samtalet.

Robert Eriksson, vd för undersökningsföretaget See you menar att vissa företag inte prioriterar kundtjänsten och att en bra hemsida inte kompenserar för en undermålig kundtjänst.

Förstaplatsen för Clas Ohlsons kundtjänst är givetvis en fjäder i hatten för företaget.

- Samtidigt känner vi oss väldigt ödmjuka. Vi är oerhört stolta, intygar Östberg.

Det finns runt 50 anställda vid kundtjänsten hos Clas Ohlson i Insjön. En kontinuerlig fortbildning borgar för fortsatta framgångar. Allt i företagets grundares anda. Clas Ohlson värnade om att ta hand om kunden på bästa sätt.

- Ingen affär är avslutad förrän kunden går och känner sig nöjd, säger Sven-Åke Östberg.

Sammanlagt togs fem kontakter med varje företags kundtjänst. Högsta möjliga måluppfyllelse var 100 och lägsta 0. I testet betygsattes frågor som "Fick du ett vänligt bemötande?" och "Upplever du att det gick snabbt och smidigt att få svar?"

Fakta: Fem i topp/botten (betyg max 100)

Toppen

Clas Ohlson 86,5

Apoteket 85,3

Elgiganten 82,2

Onoff 76,8

Biltema 74,2

Botten

Expert 36,7

Kappahl 30,5

H&M 23,8

Statoil 21,5

Netto 20,7

Mer läsning

Annons