Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LEDARE: Trots låga utsläpp – nu femdubblas skatten på din husbil

Annons

28 000 kronor. Så hög skulle fordonsskatten bli på en ny husbil – men i juli meddelade Transportstyrelsen att skattechocken var avblåst. Husbilar skulle inte omfattas av den nya mätmetoden för utsläpp.

Branschen och husbilsspekulanter som väntat på besked kunde pusta ut. Trodde de – månaden därpå tvärvände Transportsstyrelsen igen.

Fordonsskatten höjdes vid årsskiftet. Hattandet om vilken skattenivå som ska gälla har redan fått konsekvenser. Hos den svenska husbilstillverkaren Kabe, som fortfarande bygger sina husbilar i småländska Tenhult, har 25 personer fått lämna sina jobb.

I juli 2018 infördes det nya bonus-malus-systemet, med ”bonus” för miljöklassade bilar, och en straffskatt, ”malus”, för bilar med relativt höga utsläpp. Nya husbilsägare fick då en ökning från omkring 5 000 kronor till 15 000 kronor i årlig fordonsskatt.

När den nya mätmetoden för utsläpp införs, där både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vägs in, kommer fordonsskatten öka dramatiskt ännu en gång. På bara ett och ett halvt år handlar det om en ökning på över 500 procent i fordonsskatt under husbilens första tre år.

På årsbasis rullar den genomsnittliga husbilen bara 56 procent av sträckan som en vanlig personbil. Fordonsskatten ska dock betalas oavsett om ägaren samlar mil på trippmätaren eller om husbilen står i garaget och samlar damm.

Som Runar Brännlund, professor i nationalekonomi vid Umeå universitet, uppmärksammade (SvD, 191208) får det märkliga konsekvenser, då den höga fordonsskatten på husbilar innebär att den som istället väljer husvagn premieras. Detta trots att det inte behöver vara ett bättre miljöval. Brännlund tar ett exempel med en bonusberättigad laddhybrid – Volvo XC60 Twin Engine – där bränsleförbrukningen ökar med 65 procent om en husvagn av standardmodell kopplas på.

Den som väljer laddhybriden premieras dessutom med en miljöbonus på 21 000 kronor vid köp, och husvagnen som saknar motor kostar inte mer än 360 kronor per år i fordonsskatt.

Finansminister Magdalena Andersson (S) säger att regeringen har tagit åt sig av kritiken, och att man bett Skatteverket förenkla reglerna kring så kallad avställning. Skattenivån ska dock inte ses över, utan tanken är att den som vill spara in på skatten ska ställa av husbilen hos Transportstyrelsen varje gång den inte används.

Om inte dyrt, ska det med andra ord vara komplicerat att välja klimatsmart “hemester” före att flyga på utlandssemester. Samtidigt premieras husvagnsekipage före husbilar och äldre bilar med höga utsläpp före nya bättre miljöval. Så går det när man beskattar bilarna snarare än utsläppen.

Tobias Samuelsson