Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LEDARE: Skolan har attitydproblem

Det har varit en besvikelse för mig också. Så inleder Andreas Schleicher, som är ansvarig för Pisa-undersökningarna, sin presentation av OECD:s rapport om den svenska skolan.

Enligt Schleicher verkar det som att den svenska skolan tappade sin själ för ungefär 20 år sedan. I dag anser bara fem procent av lärarna att deras yrke har hög status.

Det har i sin tur lett till att studenterna på lärarutbildningen sällan är de mest högpresterande, vilket i sin tur gör att kvaliteten på undervisningen sjunker.

Men det är inte bara arbetsgivarna som behöver genomgå en attitydförändring. Kombinationen av att lärare inte har höga förväntningar på alla elever, samtidigt som det pågår betygsinflation, är inte hållbar.

Inte heller att skolor i socialt utsatta områden oftare har lärarbrist än övriga skolor, vilket skiljer Sverige från majoriteten av OECD-länderna, som har väl inarbetade system för hur man ska locka de bästa lärarna till de skolor där de gör störst nytta.

Dessutom finns attitydproblem bland eleverna, som i många fall ser sig som skolans kunder och därför lägger skulden för dåliga resultat på allt annat än sig själva. Det framkommer exempelvis när man frågar vad som krävs för att nå goda matematikkunskaper.

I de flesta länder svarar eleverna hårt arbete och understryker på så sätt sitt eget ansvar. Svenska elever svarar talang. Därmed är det egna ansvaret bortblåst.

Sveriges utbildningsväsende är i ett skriande behov av attitydförändringar. Alla parter måste enas om vad som ska prioriteras och upprätta en plan för hur politiska reformer ska få genomslag i klassrummen.

Det handlar om en genomgripande förändring som knappast förverkligas på hundra dagar. Därför måste även utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) byta attityd.