Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Bensinskatten får orimliga följder utanför storstäderna

Annons
Finansminister Magdalena Andersson (S) tar ut nära tio kronor litern i drivmedelsskatt och MP:s språkrör Isabella Lövin har inga invändningar mot straffbeskattningen av landsbygden.

"Bensinupproret", som i skrivande stund har närmare 500 000 medlemmar på Facebook, är en brandfackla i klimatdebatten. Gruppen protesterar mot de höga bensinskatterna.

Finansminister Magdalena Andesson (S) skyller dock ifrån sig. Det höga priset beror inte på skattehöjningar, säger hon till Expressen (190509). Det är visserligen sant att det är andra faktorer, som osäkerhet i den persiska viken, som lett till de senaste veckornas snabba bensinprisökningar.

Men regeringen kan knappast skriva sig fri från ansvar. På en liter bensin är den sammanlagda skatten nästan tio kronor. 2017 infördes en så kallad överindexering för bensinskatten, som innebär att skatten ska höjas med två procent om året utöver inflationen. Den avskaffades visserligen när M och KD:s budget fick majoritet i riksdagen, men regeringen har lovat att återinföra den från januari 2020.

Det är en politik som slår rakt mot de som bor i en landsände utan utbyggd kollektivtrafik, och som saknar möjlighet att köpa än så länge dyra elbilar.

Men klimatomställningen då? Ja, fossila bränslen måste fasas ut. Men dagens styrmedel innebär att människor på landsbygden får bära hela kostnaden för utfasningen. I Kanada ska intäkterna från den nya koldioxidskatten delas ut som skatteåterbäring – ett sätt att utjämna även för den som är bilberoende, utan att incitamenten för omställning minskar.

Den 1 juli ska en utredning föreslå ett nytt reseavdrag. En bra implementering av en modell som bygger på avstånd skulle kunna göra skillnad. Men då kan inte utgångspunkten vara att bara kostnader över en viss gräns ska ersättas.

Med en regering där MP sitter i förarsätet när det gäller miljöskatter ska man dock inte räkna med lösningar som underlättar bilåkande ens på landsbygden. På så sätt är bensinupproret en bra sak. Regeringen behöver pressas i fråga om regional rättvisa.

Joakim Broman

Annons