Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Amelia Andersdotter: Jag är så trött på EU-populismen från S – lastbilsproblemen måste lösas på hemmaplan

Annons
Krönikören Amelia Andersdotter har ett särskilt intresse för IT- och integritetsfrågor. Tidigare Europaparlamentariker för Piratpartiet. Foto: Stina Rapp.

Omröstningen om nya EU-regler för transportsektorn gick igenom och S var glada. De nya reglerna kommer att vara särskilt missgynnsamma för åkare från EU:s östra medlemsstater och S hoppas att väljarna blir glada när östeuropéer mår dåligt. Tyvärr är Frankrikes president Emmanuel Macron inne på samma sak.

S-entusiasmen belyser därför, bland många andra frågor, en djupt problematisk relation mellan Europas väst och öst. Bitterheten är inte ens en följd av att den redan existerande lagstiftningen är dålig. Det stora problemet är i stället att lagstiftningen inte upprätthålls. Särskilt i länder som Frankrike och Sverige.

Ta exempelvis EU:s så kallade "cabotage-bestämmelser", ett regelverk som ska styra hur man får transportera varor från ett EU-land som inte är ens hemland, till hemlandet.

Här anklagas östeuropeiska åkare för omfattande fusk. De överbelastar sina lastbilar och gör fler körningar än vad de lagligen får göra.

Svenska fackförbund har försökt driva på för att polisen ska upprätthålla cabotage-reglerna. Men antalet trafikpoliser har minskats dramatiskt samtidigt som de trafikpoliser som väl finns kvar ägnar sig åt fortkörning snarare än transportfrågor.

Det sänker så klart transportarbetarnas förtroende för staten. Snarare än faktiska åtgärder på marken i Sverige innebär den sossiga EU-populismen huvudsakligen symboliska markeringar mot Östeuropa.

För även med de nya reglerna så kommer frustrationen finnas kvar när lagstiftningen visar sig vara ett plakatlöfte som inte leder till förändring. Politikerna satsar mer på att se slagfärdiga ut inför och under omröstningar än att vara trovärdiga vid genomförandet av vad de har beslutat. Förhoppningsvis ser väljarna igenom det hela.

Inför ett EU-val gäller det att vara extra vaksam mot politiker som lovar saker de i praktiken inte kan hålla. I fråga om transportreglerna hade det sannolikt varit bättre att se över trafikpolisens resurser på nationell nivå, än att ta ännu en bitter strid mot Rumänien och Bulgarien i EU.

Den med S oheligt allierade Macron är i samma sits. Hans popularitetssiffror är på väg ner i Marianergraven (världens djupaste havsgrav, reds anm.). Han behöver "göra något".

Men precis som i Sverige saknar Frankrike effektiv exekution av lagstiftningen. För svenskar såväl som fransmän får EU klä skott för den nationella politikens oförmåga. Trots att det är välbelagt att det är sannolikheten att åka fast med att bryta mot regler som är verkligt avskräckande så inriktas politiken ständigt mot regelskärpningar. Dessa lär hjälpa föga så länge den nationella tillämpningen fallerar.

"Politik är att vilja", sa Olof Palme. Jag tror både S och Macron vill. Men viljan är inte tillräcklig. För att verkligen kunna leda ett land – eller ännu bättre, en hel union! – måste man kunna genomföra.

Man måste också "hålla ihop". Det gör man inte genom att ständigt rikta udden mot de relativt sett mest fattiga områdena.

LÄS ÄVEN:

Fler krönikor av Amelia Andersdotter

Annons