Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Dumt sidospår av M att öppna för reklam i SVT – lägg fokus på mat och Mello i stället

Annons

Skrikig reklam – snart även i Aktuellt-sändningen? På det sättet lär många ha uppfattat M:s färska utspel om public service.

Punkten om eventuell reklam är dock det minst intressanta med utspelet. Alltför länge har den viktiga debatten gått i stå. Inte sällan misstänkliggörs förslag om en ny inriktning som direkt suspekta.

När M tillsätter en arbetsgrupp för public service står innehållet i fokus. “Vi ska diskutera ett smalare och vassare uppdrag, hur man kan få ett ökat fokus på det som är utmärkande för public service, det vill säga kultur, nyheter, samhällsjournalistik och debatt”, säger partisekreterare Gunnar Strömmer i DN.

Det är en klok utgångspunkt att ta ett helhetsgrepp. Frågan om innehållsuppdraget är större än huruvida enskildheter som Melodifestivalen eller matlagningsprogram borde utgå.

Kombinationen av välpumpade ekonomiska muskler och ett mycket brett uppdrag har öppnat för dagens strukturproblem. Flera prioriteringar som görs sticker i ögonen. Kostsamma sportsändningar, svulstiga nöjessatsningar – och sparsmakad samhällsbevakning i semestertider.

I debatten ligger det för vissa nära till hands att stämpla tankar om nya public service-riktlinjer som närmast auktoritära. “Det har blivit uppenbart att M ser public service som politisk fiende”, skrev till exempel vänsterlutande ETC i en ledare (190918).

Men brösttoner i den stilen bygger på en felaktig premiss. Inte minst när en direkt skatt finansierar verksamheten är det rimligt att innehållet på strukturnivå diskuteras.

Politiken ska aldrig gå in i detaljer, men det är ett faktum att uppdrag och anslag redan ges från politiskt håll. “SVT:s program ska präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald och kvalitet och det ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar och bakgrund”, lyder exempelvis en princip.

Att i sådana skrivelser ge vissa områden – som ren nyhetsbevakning – ett tydligare fokus borde inte vara kontroversiellt. Samhällsbevakning kan prioriteras upp och underhållning ned, utan att det utgör någon illegitim politisk påverkan.

En alltför bred verksamhetsportfölj är utan tvekan ett reellt problem för den fria marknaden. Detta gäller även när public service rör sig bortom ljud och bild: Det är inte ovanligt att SVT och SR webbpublicerar textreferat av material som ursprungligen legat låst bakom andra mediers betalväggar. Detta medan lokala, privata medier tampas med stora lönsamhetsutmaningar.

Förhoppningsvis banar M:s initiativ väg för en konstruktiv översyn. Idén om viss reklamfinansiering är dock ett onödigt sidospår.

Max Eskilsson