Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LEDARE: Den motvillige läraren

Det har tillkommit en ny genre inom svensk journalistik: eländesporr i skolmiljö. Vi översköljs av historier om hur illa ställt det är i svensk skola, och hur lärare förtvivlat kämpar för att hålla ordning i klassrummet.

Skildringarna har snarare anekdoter än fakta som utgångspunkt. Nu finns däremot statistik att utgå ifrån gällande hur lärare upplever sin yrkesroll och arbetsmiljö, då svenska lärare och rektorer för första gången har deltagit i OECD:s skolstudie TALIS.

Resultatet från undersökningen visar att det ligger en hel del i anekdoterna. Endast fem procent av de svenska lärarna anser att deras yrke har hög status. Det kan jämföras med vårt grannland Finland, som ofta beröms för sin skola, där nära 60 procent anser att de har ett högstatusyrke. Därtill skulle drygt hälften av de tillfrågade svenska lärarna inte välja läraryrket igen.

Inte helt oväntat skyller utbildningsminister Jan Björklund (FP) detta på kommunaliseringen av skolan. Medan Socialdemokraternas talesperson i utbildningsfrågor Ibrahim Baylan menar att det är regeringens fel.

Varken ministern eller hans utmanare har rätt. Det är inte politiska reformer som krävs för att vända utvecklingen i skolan. Det som behövs är ett normskifte i samhället gällande synen på auktoriteter. Tidigare tilläts lärare inneha rollen som chef i klassrummet. Det var en självklarhet. Och det gjorde det även betydligt enklare att hålla ordning i klassrummet då det var givet att det var läraren som bestämde.

Den tiden är förbi. Nu tvingas lärare allt oftare att agera ordningsvakt kombinerat med mentor och administratör. När man får allt mindre tid att utföra sin egentliga arbetsuppgift blir det svårare att känna stolthet för sitt yrke. Om denna utveckling tillåts fortgå kommer vi att fortsätta att läsa spaltmeter eländesporr som utspelar sig i skolmiljö.