Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LEDARE: Brutal sågning av det politiska styret i Ludvika

Malung-Sälen och Ludvika ligger i botten bland Sveriges förlustkommuner. Var gör de för fel?

Malung-Sälen ramlade förra året under 10000 invånare och tampas med att unga drar samtidigt som man står inför stora pensionsavgångar. Men att kommunen krymper är inte en ursäkt till förlusten, det är så skatteutjämningssystemet fungerar.

Problemet ligger på annat håll.

Malung-Sälens förlustprognos var vid tiden för valet 25 miljoner kronor, men det blev värre: minus på 30 miljoner kronor, motsvarande 3082 kronor per invånare.

Ekonomin är dålig och underskotten blir bara större. Just nu pågår en total översyn av verksamheten som kommer att kräva tuffa politiska beslut. Allt ses över. Sannolikt kommer detta resultera i att 35 tjänster måste bort.

Kortsiktigt lär sådana typer av beslut knappast vara populära. Men det går inte att väja för dem. SKL:s chefekonom menar att kraven på ett gott och starkt ledarskap är extra höga i kommuner med utmaningar likt de i norra Dalarna.

I Ludvika kommun har man inom förvaltningarna under lång tid haft svårt att hålla sig inom ramen för sin budget. Den överskrids med motsvarande 60 heltidstjänster, eller runt 2300 kronor per invånare.

Kommunen fördelar mer resurser till vissa verksamheter än jämförbara kommuner, utan att för den skull få ut en mer högkvalitativ verksamhet. Ludvika kommun bedrivs dyrare, men inte bättre. Det är ett uselt betyg!

Kostnaderna har ökat mer än intäkterna och politikerna har inte löst problemet. Det goda och starka ledarskapet som SKL efterlyser, har här lyst med sin frånvaro.

Administrationen i Ludvika är liksom i Malung-Sälen för stor. En genomlysning utförd av KPMG menar att det går att krympa organisationen utan en sämre leverans till kommuninvånarna.

Den pekar också ut att man måste minska politikerstyret av förvaltningarna och att man måste ge de med budgetansvar möjligheten att själva påverka sin budget. Rimliga krav.

Budgeten fungerar inte som det styrinstrument som det är avsett att vara. Personalbemanningen är ineffektiv. Och så fortsätter det, sida upp och sida ner i den 33-sidiga rapporten.

Frustrationen över de bristande möjligheterna att påverka verksamheten är rimligtvis också en anledning till den kommunala chefskarusellen och det faktum att de offentliganställda i Ludvika uppvisar de högsta sjuktalen i Sverige. Personalen blir sjuk av det dåliga ledarskapet.

Detta är anmärkningsvärda och uppenbara brister! Hela kulturen måste förändras. En storstädning krävs för att sopa bort den attityd som sitter i väggarna. Förändringar i ytan och osthyvling fungerar inte i detta läge.

Ledarsidan har tidigare höjt rösten för att dåvarande kommunalrådet Maria Strömkvist (S) ska hörsamma situationen. Nu sitter hon i riksdagen och andra har tagit efter. Efter valet (där väljarna läxade upp S som gick tillbaka 12 procent i jämförelse med 2010 års val) har hon ersatts med kommunalråd som förhoppningsvis, utan skygglappar, ser konsekvenserna av vanstyret. Och att de sedan har modet att agera i enlighet med vad som krävs.