Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Latvala siktar mot tredje segern

Jari-Matti Latvala siktar mot sin tredje seger i Svenska rallyt.
När andra körde ut i snön, eller inte fort nog, var finländaren lagom kall och tog ledningen.
– Jag har tryckt på ordentligt, säger Latvala.

Annons

Svenska rallyts roll i VM är att ge den speciella känslan av hög fart i snö och vinterlandskap, som fascinerar både förare och publik.

Men så såg det inte ut på fredagen. I stället fick vi plusgrader, tidvis regn och alltmer slask på skogsvägarna.

På vissa partier uppstod spår, som alla i princip måste hålla sig i. I spåren gav gruset ett rejält grepp. Utanför dem fanns inget. Bara en massa blöt snö att halka runt i. På andra ställen var det ett rent grusrally.

Väderprognosen för lördagen ser inte heller bättre ut. Kanske kan förarna trösta sig med att de blir vana.

Flera i VM-klassen körde av på fredagen. Först av alla var den tidigare ledaren Sébastien Ogier, som tappade fyra minuter redan på morgonen. Sedan vann fransmannen sträcka efter sträcka på ett imponerande sätt, men var ju långt efter.

Norrmannen Andreas Mikkelsen tog över ledningen, men blev passerad av den rutinerade Jari-Matti Latvala.

Finländaren vann Svenska rallyt 2008 och 2012, båda gångerna i Ford. Inför förra säsongen värvades han till Volkswagens rallysatsning. Men bilen var byggd för stallets försteförare Sébastien Ogier – som också vann VM. Latvala fick lära känna sitt fordon medan säsongen gick. Han blev till slut trea i VM, för andra året i rad.

Latvala var nöjd med större delen av fredagen. Dock inte andra omgången på sprintsträckan i Hagfors, då hans däck var slitna.

– Jag hade inga dubb kvar, och fick verkligen kämpa för att komma ut ur kurvorna, säger Latvala, som tappade fem sekunder av sin ledning på sträckan.

Att dels gasa på, och dels inte köra slut på däcken, är den viktiga kombination alla söker.

– Det är inte ett idealiskt Svenska Rallyt, men ändå en utmaning, säger Andreas Mikkelsen.

Värmlänningen Pontus Tidemand hittade rätt inställningar på bilen under dagen, och därmed också en bra rytm i körningen. Lördagen går delvis på sträckor som hann han köra innan vattenpumpen gav upp ifjol, vilket kan vara en fördel.

– Vi ska köra som vi gjort idag och är komfortabla med. Vi tar inga onödiga risker, lovar Tidemand. (TT)