Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lättnad hos räddningstjänsten

Räddningschefen i Smedjebacken, Lars Andersson, tog emot beskedet att föraren friats från anklagelserna om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik.
– Jag känner stor lättnad, säger Andersson.

Annons

Det var den 12 juli 2012 som den svåra olyckan inträffade i Tolvsbo. Under en utryckningskörning fick räddningsfordonet möte i en kurva, kom utanför vägbanans högra kant och ett kast gjorde att fordonet hamnade i en ravin på vänster sida och kolliderade med ett träd.

Fem deltidsbrandmän fanns i fordonet och samtliga skadade sig. Två av dem, Tobias Bäckström och Harri Lehto, så svårt att de avled.

I juni i år väcktes åtal mot föraren. Han anklagades för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. I går kom Falu tingsrätts dom, åtalet ogillades.

– Den här händelsen har dagligen varit med oss i nästan ett och halvt år, så jag känner stor lättnad, säger Lars Andersson, räddningschef i Smedjebacken.

Strax efter att domen blivit officiell åkte Andersson hem till föraren.

– Jag gav honom en bamsekram. Han har haft ett helvete, så han var lättad och glad. Han kommer att få leva med det här resten av sitt liv, men han har haft och har bra stöd av sin familj och sina arbetskamrater.

Lars Andersson säger att olyckan har tagit mycket kraft och att han många gånger rannsakat sig själv. Han var med under rättgången och blev då helt övertygad om att föraren agerade på ett riktigt sätt.

– Det är skönt för föraren, för oss och hela blåljussverige. Hade det blivit en fällande dom vet jag inte hur det hade blivit.

Räddningstjänsten i Smedjebacken har tagit lärdom av olyckan och genomfört flera förändringar. Som exempelvis att all personal ska använda säkerhetsbältet vid utryckningar. Utbildningen har förändrats, men där ser Andersson problem.

– Hur över man utryckningskörning med tunga fordon? När det är skarpt läge ska vi fram så fort som möjligt bland annan trafik och så kommer också ett adrenalinpåslag hos personalen. Hur ska man öva sånt? Det behövs direktiv hur såna här utbildningar ska genomföras, konstaterar han.

Andersson säger vidare att säkerhetstänket hela tiden måste finnas och att ingen ska behöva vara rädd på sin arbetsplats.

– Processen med att förbättra säkerheten kommer att fortsätta, påpekar han och tillägger:

– Inget har varit sig likt efter olyckan. Vi får inte tillbaka Tobias och Harri och jag känner för de anhöriga, men nu måste vi gå vidare.