Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare frias från misshandel av tioåring

En lärare som stått åtalad för att under en lektion ha misshandlat en tioårig pojke vid en Borlängeskola frias av Falu tingsrätt. I domen hänvisas bland annat till att vittesuppgifterna på flera punkter inte är samstämmiga.

Annons

Misshandeln inträffade enligt åtalet den 29 september förra året. Den manlige läraren skulle då ha tagit tag i pojkens arm och vridit upp den på ryggen. Pojken skulle därefter ha blivit knuffad av läraren så att han föll till golvet och slog huvudet i en stol.

Själv har läraren hela tiden nekat till att ha misshandlat pojken. Att det varit stökigt under den aktuella lektionen har dock kunnat styrkas. Dels av elever och även av två lärare som upprörda elever hämtade och tog med till det aktuella klassrummet.

Enligt läraren hade pojken uppträtt stökigt redan innan lektionen hann börja, bland annat genom att kasta en pinne på läraren som då muntligen tillrättavisat pojken.

En stund senare hade pojken kommit fram till den kampsportkunnige läraren och bett honom att visa något grepp. Detta hade då läraren gjort genom att ta tag i pojkens arm och lägga den i svanken bakom hans rygg. Enligt läraren kan detta grepp inte på något sätt ha gjort ont.

En stund senare kastade sig tioåringen ned på golvet intill läraren, något han i efterhand förstått att handlat om en "filmning" från pojkens sida av att han knuffats av läraren.

Detta fick andra elever att bli upprörda. Bland annat efter att en annan pojke fått lämna klassrummet sedan han kastat något på läraren.

Då den pojken fick komma in igen beslagtog läraren hans keps, något som fick flera andra elever att i det närmaste "klättra" på läraren för att ta tillbaka kepsen.

Mitt i den kaotiska stämning som rådde kom också en annan lärare in efter att hon hämtats av elever. Även rektorn kallades in.

Två klasskompisar till pojken har vittnat om händelsen hos Barnahus medan hans mamma, den lärare som kom in i klassrummet och skolans rektor fått vittna under rättegången.

Rätten konstaterar också att de tre pojkarnas uppgifter skiljer sig åt på flera punkter. Bland i deras berättelser om hur pojken ska ha blivit knuffad av läraren.

Däremot har läraren enligt rätten på ett återhållsamt och trovärdigt sätt kunnat berätta om händelsen. Stöd för sin berättelse har han även fått av rektorn och lärarkollegan som dessutom vittnat om mannen som en ärlig och tillförlitlig person.

Sammantaget anser Falu tingsrätt att någon bevisning inte framkommit om att läraren försökt att skada pojken med avsikt. Åtalet, liksom skadeståndsanspråket på 14 200 kronor ogillas därför.

Annons