Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Långa väntetider tågresenärer till Stockholm nästa år

Bergslagspendelns intresseförening med Maria Strömkvist (S) i spetsen nådde inte ända fram i räddningsaktionen för Stockholmspendlingen inför tidtabellsskiftet (T13) i december. De flesta turerna till och från Ludvika innebär långa väntetider vid tågbytet i Västerås, i vissa fall över en timme.
– De har i alla fall försökt, beklagar Arne Berggren (S) ordförande i kommunkommittén för kollektivtrafiken i Västerbergslagen.

Annons

Det var den 11 augusti som tidningen avslöjade att den nya tidtabellen, T13, skulle innebära en stor försämring för de som pendlar mellan Västerbergslagen och Stockholm via Västerås central. Detta i form av generellt kraftigt förlängda väntetider för omstigningen mellan Bergslagspendeln och SJ-tågen på Mälarbanan. Åtgärden motiverades med att SJ vill "snabba upp" trafiken på stråket Örebro-Stockholm.

Någon vecka senare kom beskedet att Bergslagspendelns intresseförening tryckt på och lyckats få ned väntetiderna i Västerås till maximalt 15 minuter. Men så blir det inte.

Med de nya tågtiderna sökbara på nätet visar det sig att intresseföreningens räddningsaktion inte var så lyckad som det framställdes och Stockholmspendlarna torde ha lätt att hålla sig för skratt.

– De snabbaste förbindelserna kommer att ta tre timmar mot två timmar och 48 minuter i den nuvarande tidtabellen. Dessa turer blir då bara två till tre på vardagar mot i princip varannan timme i dag. De flesta förbindelserna på Stockholm kommer att få restider på omkring fyra timmar. Det är en katastrof, säger en upprörd resenär till tidningen.

Ledande trafikpolitikern Arne Berggren har kollat upp saken och kan bara konstatera faktum.

– Tyvärr har jag levt i förhoppningen att det inte skulle bli mer än en kvarts väntan i Västerås. Men intresseföreningen har i alla fall försökt. Jag törs inte spekulera i varför de inte nådde ända fram med alla turer.

Han konstaterar att restiden till Stockholm med tidiga morgontåget från Ludvika blir 12 minuter längre och att väntetiden för omstigning i Västerås stannar vid 22 minuter.

– Det är väl inte så farligt för tåget från Ludvika kan vara några minuter sent på morgonen. Det är värre med avgångarna från Ludvika 08.05 och 10.05. Då blir väntetiderna i Västerås över en timme eller 64 minuter, konstaterar Berggren.

Eftermiddagsturen från Ludvika, 16.05 innebär 52 minuters väntan för de som ska resa vidare till Stockholm.

– Det är inte bra, men de (intresseföreningen) har i alla fall lyckats rädda vissa av turerna. Jag tycker nog att de mest frekventerade utresetiderna från Ludvika ligger inom det acceptabla spannet.

I sammanhanget pekar Berggren på alternativet att resa till och från Stockholm via Dalabanan. Kommunkommittén har tagit upp en förhandling med Region Dalarna om att ordna så kallade femtågsmöten i Borlänge som ett led i ökad valfrihet för resenärerna.

– Inställningen är positiv. Vi har påvisat att det går att ha femtågsmöte utan några investeringar i infrastrukturen. Det öppnar för nya möjligheter och ökar valfriheten för resenärerna.