Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låg prioritet på halkbekämpning

Olycksvägen sandas normalt endast vid kurvor och backar.
Den har låg prioritet - klass 4 av 5 - när det gäller halkbekämpning.

Annons

Vid tidpunkten för den tragiska dödsolyckan i Ulfshyttan rådde blixthalka.

Men Trafikverkets sand- och saltbilar hade inte hunnit dit när olyckan inträffade.

– Det är naturligtvis mycket tråkigt och ledsamt när en så svår olycka inträffar. Men vi kan inte vara överallt samtidigt, säger Lars Nordkvist vid Trafikverket.

När frosthalka och ymniga snöfall inträffar har halkbekämpnings- och plogbilarna ett priosystem att gå efter.

– För oss är de stora riksvägarna prio ett. Sedan klassar vi vägarna efter farlighet och intensitet, säger Lars Nordkvist.

Exempel på klass 1 och 2 är riksväg 50 mellan Borlänge och Falun.

Klass 3 är bland annat vägen mellan Falun och Hedemora.

Först som klass 4 kommer olycksvägen, länsväg 365.

Klass 5 är grusvägar.

– Normalt sandas länsväg 365 endast vid kurvor och backar. Nu skickade vi en saltbil till vägen, men tyvärr kom den för sent, säger Nordkvist.

Trafikverket hade skickat ut så många halkbekämpningsbilar man hade tillgång till under torsdagseftermiddagen.

– Ja, vi ringde ut alla.

Hala vägar har legat bakom flera olyckor i länet i veckan. Svarthalkan är extra förrädisk.

Ett tunt islager kan snabbt bildas på asfalten när fuktiga vägbanor fryser. För bilisterna blir svarthalkan ofta överraskande, då väglaget kan ändras på bara några meter.

Under torsdagen inträffade fem olyckor där halka misstänks vara en av orsakerna. I Ulvshyttan, där två unga män omkom, var det extremt halt på olycksplatsen när räddningstjänst anlände.

Enligt Trafikverket försöker man förebygga svarthalkan genom att salta. Små mängder saltlösning eller befuktat salt sprids på vägen alldeles innan halka uppstår.

– Det är en svår balansgång vi har att hålla oss till. Å ena sidan måste vi tänka på miljön. Å den andra sidan kämpar vi mot kung Bore, säger Lars Nordkvist.

Hur märker man då den svårupptäcka halkan? Bäst är att lyssna på ljudet från däcken. När stänket från däcken upphör är det halt på vägen. Viktigast är att anpassa hastigheten när du som bilist misstänker att vägen är hal.