Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kvarts miljard spenderas i och kring Vasaloppen

60 miljoner kronor. Så mycket spenderade deltagare och medföljande under Vasaloppets sommararrangemang, Cykelvasan och Vasastafetten, enligt beräkningar.

Annons

Lägger man till vinterveckan och dess turistekonomiska effekter på 187 miljoner kronor, så genererar Vasaloppets olika lopp en kvarts miljard kronor årligen, enligt ett pressmeddelande från Vasaloppet.

– Det är en glädjande utveckling för bygden som också visar på vilken viktig motor för den lokala turistnäringen Vasaloppet har blivit, säger Vasaloppets VD Anders Selling i pressmeddelandet

I den nu sammanställda turistekonomiska undersökningen, som gjorts av undersökningsföretaget Rubin Research, har hänsyn tagits till direkt konsumtion i de tre kommunerna, Malung-Sälen, Älvdalen och Mora. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen, inte heller träningsläger.

2012 års sommarvecka (CykelVasan, VasaStafetten och StavgångsVasan) växte med nära 41 procent jämfört med 2011 och hade i år 15 210 startande deltagare. Av dessa var 14 255 svenska (507 från närregionen och 13 748 från övriga Sverige) samt 955 utländska. Av de utländska deltagarna så är Norge i mycket stor majoritet.

De svenska sällskapen hade 24 procent medföljare medan de utländska hade 20 procent medföljare vilket medför att det beräknade antalet turister i regionen (borträknat närregionen) är drygt 19 200 personer. En genomsnittlig deltagare stannade cirka 3,1 dagar och 2,6 nätter i regionen i anslutning till sitt deltagande i sommarveckan.