Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens oro tolkad i grafisk mångfald

/
  • Nils-Erik Mattssons litografi ”The white cloud”.
  • Marcelle Hanselaar visar tre verk ur serien ”We're all bleeding”.
  • Drygt 100 verk ingår i den del av biennalen som visas i Falun just nu. Ytterligare 70 visas från och med 10 december i Meken, Smedjebacken, verk som senare också kommer att visas på Dalarnas museum.
  • Rafael Rodriguez tre varianter av ”Figure”.
  • Katri Ikävalkos låter betraktaren se ett svampformat moln i trassliga sängkläder.
  • Marta Anna Raczek-Karcz, president för International Print Triennial Society i Krakow, fanns på plats när utställningen öppnade på Dalarnas museum.
  • Gabrijela Bulatovics arbetar med cirkelformer och dockliknande figurer.

Att vi lever i oroliga tider märks tydligt när konstnärer från stora delar av världen ställer ut tillsammans. Grafiktriennalen som öppnar i Falun visar också en tillbakagång till traditionella tekniker där händernas arbete redovisas.

Annons

Kultur är ett utmärkt instrument för att läsa av samtiden. Det konstnärliga språket har tusen valörer och oändliga möjligheter att uttolka och uttrycka skeenden i samhället.

Så vad säger kören av 78 konstnärer från 34 länder i drygt 100 verk?

Att det är oroliga tider.

Den berättar om oro, privat, social och politisk.

Temat formuleras i en rad olika uttryck och motiv. Ibland mer tydligt som i Michal Knychaus plakatkonst, Katri Ikävalkos svampformade moln och Bene-Szabo Rekas symbolstarka serie ”The tragedy of man”. Ibland mer subtilt som i Luc Etiennes tomma ytor och Birgitta Lorentzons sönderfrätta värld i ”Circle of time”.

En av de intressantaste serierna visar Marcelle Hanselaar i ”We're all bleeding”. Här blandas humor, galenskap och ett tydligt hot i narrativa, välgjorda scener. En annan favorit är Nils-Erik Mattssons serie litografier med pastelliga utomhusscener befolkade med människor som inte riktigt tycks nå fram till varandra.

Förra gången triennalen visades i Falun fanns en glädje i att presentera nya digitala tekniker, grafikens utveckling. Den här gången har enbart ett fåtal digitala verk kommit med (ett av de vackraste är Jan Pamulas digitala översättning av konstens algoritmer till svart-grå mönster av rutor och linjer). I stället finns en tydlig närvaro av den skapande handen bakom verken, både i linjer och ristningar och i redovisandet av tekniken. Inga glas skiljer betraktaren och verken åt, viket gör det möjligt att se hur plåten sjunkit in i, och gjort avtryck i det mjuka pappret, eller hur färgen pressats in i pappersfibrerna för att spegelvänt bilda de motiv som konstnären bestämt i stenen, plåten eller träplattan.

Det är intressant att se hur de olika konstnärerna använder tekniken och utnyttjar processen – som de aldrig till hundra procent kan styra, tekniken bjuder in slumpen att tillföra något utanför konstnärens kontroll.

Utställningen som visas i Dalarnas museums stora konsthall är två tredjedelar av triennalen. Den 10 december öppnar ytterligare en del av utställningen i Meken, Smedjebacken. Urvalet, från början över 1 000 verk, har gjorts av Anne Seppänen och Modhir Ahmed.

Utställningen är ett samarbete mellan International Print Triennial Society in Krakow, Dalarnas museum, Falu kommun och Smedjebackens kommun.

Mer läsning

Annons