Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolbibliotek gör barn källkritiska

Ett välfungerande skolbibliotek som är bemannat kan bidra väsentligt till elevers lärande, skriver Erik Fichtelius, nationell samordnare för biblioteksstrategi, på Dagens Nyheters debattsida.

Annons

Som en del i utredningsarbetet har Cecilia Gärdén vid Bibliotekshögskolan i Borås sammanställt aktuell forskning kring skolbibliotek och studierna verkar peka i samma riktning: Goda testresultat och prestationer kan knytas till skolbiblioteken, förutsatt att det finns ett brett utbud och utbildad personal.

I Sverige finns det få undersökningar om skolbibliotekens effekter, men en rapport från Linköping, där kommunen rustar upp några grundskolebibliotek i taget, indikerar att biblioteken spelar roll för elevernas resultat.

Elever i de skolor i Linköping som hade så kallade fokusbibliotek, som bemannats med fackutbildade bibliotekarier, presterade betydligt bättre i frågor som rör källkritik på de nationella proven i samhällskunskap i årskurs sex.

Trots att skolbiblioteken är obligatoriska enligt lagen, saknas de i många skolor.

Mer läsning

Annons