Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nättidskrift marknadsförde fototävling med våldtäktsbild

Lens culture, en nättidskrift för fotografi, har orsakat ramaskri genom att lägga upp en bild på Facebook som sägs föreställa en våldtäkt av en 16-årig flicka.

Annons

Lens culture, som har nästan en halv miljon följare, använde i slutet av april bilden i ett inlägg för att ragga deltagare till en fototävling som sajten anordnar tillsammans med bildbyrån Magnum, rapporterar det amerikanska public servicebolaget NPR.

Bilden var tagen från en serie som skildrar prostitution i indiska Calcutta av fotografen Souvid Datta. Enligt bildtexten var flickan en barnprostituerad som mot sin vilja tvingades ha sex med en "kund".

Flickans ansikte syntes tydligt och hennes namn var utskrivet, vilket bryter mot UNICEF:s etiska riktlinjer kring att rapportera om barn.

Inlägget fick flera människorättsaktivister och fotografer att reagera starkt.

– Jag har sett moraliskt haveri inom bildjournalistik förut, men det här är det mest extrema, säger filmproducenten Benjamin Chesterton, som uppmärksammade bilden på sin blogg , till NPR.

– Det här är en bild på en barnsexslav som används för att marknadsföra en vinstdriven tävling, säger han.

Efter kritiken har Lens culture tagit bort inlägget och bett om ursäkt, men skriver samtidigt att själva bilden är tagen med "stor etisk omsorg".

Mer läsning

Annons