Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Borlängebördiga Hanna Husáhr i Mahlers åtta – "Har ägnat timmar varje dag åt den här rollen"

Annons
Det är efter en period med många priser och stipendier som Hanna Husáhr ikväll tar sig an Mahlers åttonde symfoni, ofta kallad

Kulturredaktionen når den Borlängebördiga sopranen Hanna Husáhr direkt efter en generalrepetition av Mahlers åttonde symfoni där hon har en smärre uppgift, rollen som jungfru Maria, som en av åtta solister.

- Jag har ägnat timmar varje dag åt den här rollen och det var skönt att känna att allt fungerar precis som det ska.

Det senaste halvåret har varit intensivt för Husáhr och hennes sång har uppmärksammats ordentligt. Hon har fått ett arbetsstipendium av Operavännerna (40000 kr) , ett musikstipendium ur Håkan Mogrens stiftelse för mänskligt välbefinnande (125000 kr) samt Birgit Nilsson-stipendiet (50000 kr).

I september gjorde hon rollen som Pamina i Mozarts "Trollflöjten" på Kungliga Operan, hennes andra bärande roll efter uppgiften som Pat i Nixon av Adams på samma scen.

- Jag älskar att sjunga Pamina och det var ju den rollen som gav mig stipendiet från Operavännerna. Det var förstås en kontrast att porträttera en skolflicka, som hon ju var i den här uppsättningen, från att ha gjort den 60-åriga tanten Pat Nixon.

Den 9 december hade Linus Fellboms tolkning av "Hans och Greta" premiär i Malmö, med Husáhr i rollen som Greta. Hon gav också nyårskonserter i Malmö och kommer tillbaka till staden för Szymanowskis "Stabat Mater" i april.

- Att sjunga Greta var mycket utvecklande. Det är en hel del höjd, till och med flöjthöjd, och mycket mellanregister, och Malmös 18 meter breda scen med sångarna bakom orkesterdiket gav en del utmaningar med balansen.

Som alltid är det svårt för en sångare att själv bedöma var man befinner sig i röstutvecklingens kurva.

- Jag har aldrig varit någon "kvitter-sopran". Jag har en viss inbyggd bredd i rösten, men samtidigt blir jag väl aldrig någon dramatisk sopran. Jag har alltid tyckt att jag sjunger bäst när jag använder det jag kallar "den lilla rösten". Det är då det låter snyggt; när resonansen får bära bra ut. I roller där det krävs att jag trycker på ligger inte lika väl för mig. Jag kan göra en Violetta och en Susanna nu.

Husáhr har tagit hjälp i röstutvecklingen av den svenske världssångaren Peter Matteï, men är också "sin egen sångpedagog" och spelar in sig själv för utvärderingar.

Peter Matteï har under senare tid fungerat som röstcoach åt Hanna Husáhr.

- Jag har ju själv mycket bättre koll nu än när jag var yngre och var beredd att lyssna på allt som olika sångpedagoger sade. Jag har ju hållit på med röstutveckling i 20 år nu. Det som är bra med Peter Matteï är att jag kan diskutera väldigt precisa problem.

Bland uppdrag framöver nämner Hanna Husáhr ett framträdande med Mahlers åtta och Sveriges Radios Symfonorkester i Edinburgh, en roll i Rameaus "Pygmalion" på Drottningholmteatern i sommar samt sånguppdrag i norska Bergen våren 2019.

- Det passar mig bra att inte vara knuten till någon ensemble. Om jag får ett erbjudande om det ska jag överväga det, men det inte något jag strävar efter, säger hon.

Mer läsning

Annons