Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bach dansade in Musik vid Siljan

/

Annons

Denna orkester, med dess konsertmästare Maria Lindal, har tidigare gjort sig kända för deras fräscha och spännande arrangemang av barockmusik i nutidstappning. Så är också Dancing Bach.

Aldrig trodde man väl att Bach skulle kunna låta så modernt klingande och sprudlande med stänk av svensk folkton. Stockholms Barockorkester tar det bästa från 1600-talet och spelar på tidstrogna instrument med en utsökt timbre in det i våra dagar med ett sällsynt svängigt driv som definitivt spränger gränser och suddar ut uttjatade tolkningar.

Violamusikern Mikael Marin förtjänar en extra stjärna i kanten för dessa arr.

Tyvärr dröjer det lite för länge innan Bach dansar in lite energi i denna konsert. Den inledande delen saknar den avfyrning av musikalisk fröjd och passion som man eftersöker i en festivalöppning. Därför får orkestern något svårt att behålla kraften i de stycken som inkluderar ett lugnare tempo i konsertens inledning.

Andra delen av framförandet är dock ett totalt uppvaknande. Nu kommer spelglädje, teamwork och barock lusta med en väldig potens. Här finns också kvällens höjdpunkter. Det vitala och fräsiga Bach-stycket Invention nr. 13 placerar skåpet där det ska stå.

Här spelar alla musiker för glatta livet och de framkallar både fotstamp och den där härliga ba-ROCK känslan. Orkestern visar också upp sin bredd med en vansinnigt spännande tolkning av en polska efter Anders Wesström där alla musiker visar upp en enorm fingerfärdighet.

Invigningen av Musik vid Siljan 2007 kunde knappast ha varit bättre. Synd att ingen i publiken dansade som Bach.

JENNIE TIDERMAN

Mer läsning

Annons