Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mediebranschen behöver inte Trump-typer

KOMMENTAR: Kristian Ekenberg om Mats Qvibergs korta karriär som medieägare.

Annons

Det säger något om hur vanskligt det är numera att vara medieägare när Mats Qviberg glatt tar en förlust på 70 miljoner kronor för att slippa hantera Metro.

Mats Qviberg lämnar Metro.

Finansmannen Mats Qvibergs korta ägande av gratistidningen Metro blev en följetong efter en rad märkliga uttalanden om tidningen och dess medarbetare. Branschen rasade och folk sade upp sig.

Nu säljer Mats Qviberg sina innehav i investmentbolaget Custos för en krona och lämnar med svansen mellan benen.

Läs mer: Fler krönikor och kommentarer av Kristian Ekenberg

Mediebranschens tidigare stabila bastioner har numera försvagade murar i och med att digitaliseringen har rubbat de ekonomiska förutsättningarna. Det för med sig att miljardärer kan köpa upp tidningar som statusprylar, en genväg till kulturellt kapital och politiskt inflytande.

Mediebranschen behöver ägare som är uthålliga, förstår samhällsvärdet och att en tidning inte är som vilken fabrik som helst. Risken är dock att tidningen shoppas samtidigt som en ny Porsche och en troféfru.

Branschen har stora problem nog utan att behöva hantera Trump-typer som inte kan hålla fingrarna i styr.

Mer läsning

Annons