Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så växte mästerverket fram

/
  • Skapelseberättelse. I en serie unika états kan utställningsbesökarna följa framväxten av Mr. Simmons, ett verk som kommit att symbolisera svensk grafisk konst.
  • Skapelseberättelse. I en serie unika états kan utställningsbesökarna följa framväxten av Mr. Simmons, ett verk som kommit att symbolisera svensk grafisk konst.

Annons

Hur har verket fått den ställningen?

- Man gör ju den inte bättre, direkt, säger konstnären Mikael Kihlman, tillika ordförande i Fridellsällskapet, som gärna framhåller Fridells långt drivna teknik och att den innehåller en sammanfattning av Fridells motivkrets - flodstranden, staden, porträttet, svärtan.

Konstnären Jordi Arkö, som skrivit om de idévandringar som går att göra kring Mr. Simmons, tar antagligen fasta på något viktigt när han konstaterar att till verkets kraft bidrar en visuell lögn.

En sådan här interiör-exteriörbild där såväl förgrund som bakgrund beskrivs med samma skärpa är omöjlig för såväl en kamera som ett öga att registrera. Arkö pratar om "ett mystiskt sug".

Underifrånbelysningen av John W Simmons ansikte kan vara inspirerat av Rembrandt, motivvalet bär mycket tyliga spår från James A. McNeil Whistlers etsning Rotherhithe från 1860.

En del av utställningen som öppnar på lördag ägnas Mr. Simmons skapelseberättelse, Karl Haskel, Fridells egen Ludwig von Köchel, har borrat djupt, ned på närmast knappologiska djup, kring verkets alla inslag.

John W Simmons var en medellös frilansjournalist som kunde bo på samma pensionat som Fridell som en följd av att han hjälpte till med pensionatets papper mot logi. Han sålde snabbt porträttet till värdinnan när Fridell åkt hem, orolig att någon bekant skulle få se honom i överklassymbolen cylinderhatt.

Just det exemplar Simmons sålde finns, med dedikaton från konstnären till modellen, med i utställningen i Falun som öppnar på lördag.

Bland de 38 verken, som visades i dubbelt så stora utställningslokaler i Grafikens hus i Mariefred i höstas, finns många parafraser på Mr. Simmons.

- Det förs alltid ett sorts konstnärligt samtal kring sådana här verk. De kan vara roliga. Parafraser kan bli en sorts hommage där utgångspunkten är ett ackord eller ett intryck, säger Jordi Arkö.

Jan Laggar visar blyertsteckningen Mr. Simmons i Egypten där någon bakgrund inte finns på andra sidan det glesa och vajande dörrdraperiet och där tidningsläsaren lagt i från sig sin lektyr.

I Lasse Åbergs Mr. Simmons New Cactus antar en krukväxts siluett något som är misstänkt likt Musse Piggs huvudform. I Arkös torrnål Mr. Potato Head, som ursprungligen ingick i vandringsutställningen Ars et Solanum domineras bilden av en jättelik potatis.

Som läser tidning.

MR. SIMMONS MÅNGA ANSIKTEN

Om ett grafiskt blad av Axel Fridell

Dalarnas Museum, Falun, t o m 20/5

Mer läsning

Annons