Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med ett sjätte sinne

/
  • Överst fr v Stora Tuna kyrka med bilder av Malin Lager, Hedemora kyrka Svart madonna av Åsa Holmlund, Åhls kyrka vävda bilder av Eva Ek-Schaeffer och Sundborns kyrka stenskulptur av Pål Svensson.

Annons

I vårt län deltar tolv kyrkor från Älvdalen i norr till Söderbärke i söder. På en dagsresa hann vi med endast fyra av dem: Sundborns, Stora Tunas, Hedemoras och Åhls kyrkor. Det betydde ett ganska begränsat antal konstverk. Men å andra sidan kan man ju räkna in upplevelsen av de vackra och olikartade kyrkorummen, samtidigt som man får ta del av samtidskonst av mycket god kvalitet.

Begreppet sjätte sinnet brukar sammanfattas som utomsinnlig varseblivning, att människor kan kommunicera med omvärlden medelst ett sinne utöver de fem "vanliga". Konsten kan i sina bästa stunder tolka livets stora mysterier långt bortom orden.

Kyrkan har då och då fört in konst i sina gudstjänstlokaler - bland annat i Falun, i Stockholm och i södra Sverige där kyrkorna ligger tätt.

Sjätte sinnet ser ganska olika ut i de kyrkor i stiftet som konstnärerna blivit tilldelade och lånat sina verk till.

I Hedemora kyrka framträder en diskret liten madonna i dopfuntens närhet. Åsa Holmlunds Maria är visserligen traditionsenligt huggen i trä och iklädd en mantel i himlens blå färg, men hon är en ovanligt stadig och jordnära kvinna som känns väldigt nära. Hennes mörka hud och rastaflätor påminner oss om att undret alltid sker på nytt, idag och i varje världsdel.

Kraft utstrålar också Pål Svenssons stenskulptur i Sundborns kyrka, men med helt annat uttryck. Här sker allt i förenklat tredimensionell form, i en abstraktion som markerar en rörelse uppåt med en exakt avvägd vridning. Den imposanta tyngden och den våtblanka dova ytan blir nästan chockerande stark mot Sundborns kyrkas sirliga jugendstämning. Missa inte heller Svenssons kors i svart diabas på klockstapeln.

I Stora Tuna kyrka har Malin Lager känt in kyrkorummets ljusa rymd och understrukit tystnaden. De inåtvända ansiktsporträtten är genomskinligt gripande. Det nyfödda barnet och åldringen, som nyss somnat in, förmedlar båda en stark känsla av frid och förtröstan inför något nytt och okänt.

Livet och döden och människans villkor är temat också i Eva Ek-Schaeffers poetiska gobelinvävar i Åhls kyrka. Färgerna glöder dovt i kyrkans dunkel och man måste gå nära intill för att uppleva de myllrande bildberättelserna, där grekisk mytologi, samisk färgrikedom och vardagsgemenskap blandas.

I de tolv dalakyrkorna har olika personliga uttryck ganska diskret förts in i miljön, textil, skulptur, måleri, installationer, bildspel. Ambitionen har inte varit att provocera, mer att väcka tankar och diskussioner.

Initiativet till projektet togs av stiftsledamoten Karin Perers och länskonstkonsulenten Jordi Arkö har varit konstnärlig rådgivare. Kristina Wikström-Hedman, konstnär och artolog i Dalarna, har varit projektledare för Dalarnas kyrkor.

Mer läsning

Annons