Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gränslös grafik i krockande tidsplan

Vad är grafik? Tre konstnärer leker med uttrycksmedlen på galleri Hörnan.

Annons

Aron Kullander-Östling och Stina Löfgren, två av tre konstnärer som ställer ut på galleri Hörnan i Falun, lutade mot ”Murbräckan”.

Det ser ut som en korsning mellan klätterställning och vävstol. I en ram av massivt trä sammanhållen av rejäla skruvar hänger en björkstock i kraftiga rep. Vad är detta? Ett redskap till ett utegym? Något slags gunga?

Nej, det är en primitiv tryckpress. Åtminstone om man får tro konstnärerna Anton Alvarez, Aron Kullander-Östling och Stina Löfgren, som just nu ställer ut på galleri Hörnan i Falun.

Och mycket riktigt, i ena änden av stocken är ett vykortsmotiv utskuret. Om man färgar in det och sätter stocken i rörelse mot lämpligt underlag får man ett konsttryck. I hur stor upplaga man vill.

– Det är som en jättestor maskin för potatistryck, säger Stina Löfgren.

Men själva ”Murbräckan”, som den kallas, är också ett verk i egen rätt. Liksom ”Frotteringsmaskinen”, en femkantig trumma monterad på fyra ben och med en relief på varje sida. Med ett vred kan man välja vilken av de fem sidorna som visas i den inbyggda ramen. Där kan man lägga ett papper och med hjälp av kritor gnida fram ett motiv.

Silikon kan också vara grafik.

Tekniken kallas frottage och har länge använts både inom måleriet och inom arkeologin, där som en metod för att dokumentera till exempel hällristningar och runstenar. Och även om konstnärsgruppen gärna använder moderna material som silikon och aluminium så är deras utställning ”Test pressings” på många sätt en form av utgrävning, en undersökning av förutsättningarna för grafiken som konstform.

De tre konstnärerna sammanfördes vid en vistelse i Mariefred senvåren 2015. Det hade gått ett år sedan ortens Grafikens hus totalförstördes i en brand, och eftersom de tillfälliga lokalerna saknade grafikverkstad fick Anton Alvarez, Aron Kullander-Östling och Stina Löfgren börja om från grunden.

– Vi började med att gå igenom vilka parametrar som krävs för att något ska kallas grafik, berättar Aron Kullander-Östling. Det är något som görs på papper i en viss upplaga och sedan visas inom ram, vad mer? Listan blev rätt lång, men när vi sedan började stryka det som inte var absolut nödvändigt blev det inte mycket kvar.

Vridbar ram med elastiskt innehåll.

I ”Test pressings” är inte ens ramarna fasta. De kan hängas upp på vilken ledd som helst och består av udda formade aluminiumsargar med nabbar. Där kan elastiska silikonreliefer hakas fast på olika sätt, vilket gör att inte heller formen på det ramarna avgränsar är bestämd.

Vad är grafik? Det är en fråga som lätt går att vända åt andra hållet: Vad kan grafik vara i framtiden? Utställningen är ett lekfullt forskningsprojekt som blickar både framåt och bakåt.

– När vi höll på där i Mariefred och experimenterade med aluminium dök det plötsligt upp en man i medeltidskläder i ateljén, berättar Stina Löfgren. Det var visst lajv i stan. Han blev helt begeistrad av det vi höll på med och plockade upp en kolbit: ”Får jag ta en skiss?”

Och där någonstans, bland de krockande tidsplanen, utspelar sig ”Test pressings”: i nyfikenheten inför vad människor kan göra med sina händer. Är det det som är grafik?

FAKTA/ Test pressings

Grafik

Aron Kullander-Östling, Stina Löfgren och Anton Alvarez

Galleri Hörnan, Falun

12 jan–20 feb

LÄS MER: Niklas Darke ny medarbetare på DT Kultur

”Murbräckan”, en primitiv tryckpress.

Stämpeln i änden av stocken.

Mer läsning

Annons