Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gränsen mellan det personliga och det uppstyltade

/

Annons

Personerna på hennes bilder är osminkat nakna, nästan som kommer de betraktaren till mötes utanför kameralinsen. Den åldrande kvinnan med armen i skena, de suddiga figurerna i rörelse, stående upp i sängen, på väg bort eller på väg ned i den, flickan som kramar om sin flickvän vid ett fönster, kontrasteras mot insprängda bilder på vildvuxna ängar där ingen människa syns till. Bildserien får en viss distanserande karaktär, allmängiltig samtidigt som den landar rakt i betraktares knä.

- Modefotografin blir alltmer uppstyltad, berättar Emilia som har erfarenhet från nischen, samtidigt som det personliga blir allt mer framträdande hos de åttiotalister som nu kommer fram. Jag vill se ett mer personligt modefoto som bibehåller distansen, så att det inte blir för påträngande, förklarar hon.

Hon har gjort djupdykningar i hennes egna rötter i Venezuela och dokumenterat familjen från sin faders sidas myllrande släktliv, tränat upp det dokumenterade ögat som fångar det sinnliga och omedelbara, den alltid pågående interaktionen.

- Jag arbetar hela tiden, säger hon piggt och målmedvetet.

Bilderna visar upp den mänskliga erfarenhetens fundament. Erotiken är framträdande men aldrig påträngande, den fysiska interaktionen så grundläggande att identiteten tycks växa upp ur den, kroppen är gjord för beröring, utanpåverken och det påklistrade är avskalat. Det är stillsamma och talande bilder som griper tag, eller som Emilia underbart kaxigt själv formulerar det när hon dirigerar mig till rummet där hennes bilder hänger:

- Vill du se hur den perfekta avvägningen ser ut, gå in i rummet bredvid och titta på mina bilder.

Nu har jag sett och jag kan rekommendera att du gör detsamma.

ANDERS LAGERQUIST

Fakta:

Foto/Smedjebacken

Foton av Emilia Bergmark -Jiménez

Arkivhuset, pågår till och med 12 aug.

Mer läsning

Annons