Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Både fågel och fisk i Rättvik

/
  • Hågna. Framför Dag Franzéns målning flyger Kerstin Bergmans Skyddsänglar i glas och tråd.

Annons

Märkliga skyddsänglar svävar i rummet upphängda på trådar, okänd fångst lockar i djupet och i mellanrummet finns både friheten och faran.

Det är en utställning som bygger mycket på tankeflykt och associationer. Särskilt de små bilderna som nuddar lätt vid det nåbara, för att sedan ge sig iväg igen mot nya gömslen.

Kerstin Bergman använder sig medvetet av den minimalistiska naivismens uttryck när hon åskådliggör komplicerade erfarenheter och relationsförhållanden. Dag Franzén lyssnar in naturens och livets budskap, tyst som fisken som tar en titt över vattenytan. I det lågmälda lyssnandet är de två ganska besläktade. Det är välgörande att de också fört in några verk med mer färgmässig tyngd och storlek som förankrande hållpunkter i det luftiga rummet. Samtidigt hålls associationerna samman med Kerstin Bergmans svävande objekt på rad.

I mellanrummet kan man vara på väg fram eller bort - eller sliten som fågeln mellan två svarta punkter. Kerstin Bergman broderar i den oroande tomheten tunna linjer som bräckligt förbinder människors boningar.

De spröda linjerna i Franzéns minigrafik betonar skörheten i minnena från sommarens växtperiod. Grundmotivet i hans målningar känns igen med fiskare och speglande skogssjö. Men det välkända och till synes självklara kan förvandla sig tvärt. Som det överraskande färgspelet på himlen i serien Sett så I-VII.

Mer läsning

Annons