Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kluven bild av häxan på teaterscenen

Ondsint barnhatare eller kraftfull gränsöverskridare – häxan återkommer gång på gång som motiv i kulturen. Dramaten och Riksteatern lyfter nu fram den mytiska gestalten, med två olika ingångar.

Annons

Hon är skallig och äter barn. Eller är en vanlig kvinna med medicinkunskaper, som blir offer för kyrkans förföljelser. I vår står häxan återigen i fokus, när Dramaten sätter upp Roald Dahls "Häxorna" och Riksteatern ger sig ut på turné med Therese Söderbergs pjäs "Häxor – när drevet går". Pjäserna representerar två olika bilder av den mytologiska gestalten, som så ofta figurerar i kulturen.

–Häxan har gått från att vara den onda kvinnan som manipulerar, till exempel i sagan om Hans och Greta, till att stå för något starkt. Hon är någon som utnyttjar sina krafter, säger dramatikern.

Nu för tiden porträtteras häxor också ofta som starka, självständiga kvinnor. Här i Therese Söderbergs pjäs

På senare år har häxan fått upprättelse i allt från berättelser om den kunniga Hermione i "Harry Potter" till Camilla Läckbergs roman "Häxan", där författaren försvarar de ofta självständiga kvinnor som anklagades för häxeri och avrättades. Även Riksteaterns drama, som i våras hade premiär på Teater Västernorrland, ger upprättelse åt offren i häxprocesserna. Pjäsen bygger på Sveriges största massavrättning i fredstid: år 1675 halshöggs och brändes 71 människor i Torsåker, anklagade för häxeri.

– Jag ville gå till botten med varför. Var fick man sin bild av häxor ifrån? Jag fick gå tillbaka ända till grekerna, det blev en enorm research, säger Therese Söderberg.

Deckarförfattaren Camilla Läckbergs tionde deckare i Fjällbackaserien var

Via påven Innocentius VIII:s bulla om kätteri och "Häxhammaren", en instruktionsbok för häxjakt, intensifierades förföljelserna. Med 71 rollfigurer på scen och nedslag i flera tidsperioder undersöker pjäsen Europas mörka historia.

Under häxprocesserna spreds en rädsla och masshysteri som Therese Söderberg tycker sig se också i våra dagar, bland annat har muslimer fått inta en liknande roll.

–Den omedelbara parallellen är drevmentaliteten mot det okända och skrämselpropagandan. Det var så tydligt efter elfte september, eller terrorattentaten i Paris, då man skrev överallt att vi måste vara så vaksamma. Det var som taget ur förbönen som lästes i kyrkan 1668, säger hon.

Hon undersöker också hur dessa fiktiva berättelser om kvinnor påverkar än i dag. Precis som Läckberg drar hon en parallell till det intensiva hatet på nätet. När Hillary Clinton kandiderade till att bli USA:s president skanderade folk till exempel "hang that bitch", "burn that bitch". Hatet mot häxan har blossat upp och använts i alla tider. Men själv har dramatikern fått en allt mer positiv bild av den mytomspunna figuren.

– Häxan har all makt med magi och allsköns förbannelser och är suverän i sin ensamhet. Hon behöver ingen som beskyddar henne, hon klarar sig själv. Det är väldigt lockande. Man hör till exempel inte så ofta om en häxa som är gift. Häxan är den starka kraften som kan gå dit hon vill, hon stannar inte vid att bli placerad i ett fack över hur en kvinna ska vara för att vara bra.

Marie Richardson och Olle af Klercker i

Också regissören Alexander Mørk-Eidem tycker att häxan bryter mot konventionerna för kvinnor. Han går in i sagans värld med hull och hår, via Roald Dahls klassiska och älskade ungdomsbok.

Marie Richardson och Uno Elger spelar häxa och barn i

Det finns lika lite modersinstinkter hos Dahls elaka och barnätande huvudpersoner som hos den iskalla Vita häxan i Narnia-serien av CS Lewis. Men Mørk-Eidem ser ingen risk med symboliken kring den elaka häxan. Snarare vill han bejaka den.

– Det finns så få roller på teatern och i filmen där kvinnan får spela elak. Oftast är det män som får den typen av roller.

Elin Swedenmark/TT

Fakta: Häxor

"Häxor – när drevet går" har premiär 20 januari i Surahammar och turnerar sedan Sverige runt med Riksteatern. Therese Söderberg står för manus och regi av Maria Löfgren. Fyra skådespelare medverkar: Camilla Eriksson, Anja Rajic, Malin Halland, Inga Onn.

"Häxorna" hade premiär på Dramaten i Stockholm 18 januari. Pjäsen bygger på Roald Dahls bok. Regi av Alexander Mørk-Eidem. På scen bland andra Marie Richardson, Elin Klinga, Karin Franz Körlof, Danilo Bejarano och Johannes Bah Kuhnke.

Mer läsning

Annons