Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunn från Ludvika undersöker vad vi berättar med plaggen

/

Kan mode bidra till större förståelse och en bättre framtid? Ja, kanske. Just nu pågår en utställning på Liljevalchs i Stockholm som vänder och vrider på vad mode kan vara och kanske kan bli. En av de medverkande är designern Maja Gunn, uppvuxen i Ludvika och doktorand på Textilhögskolan i Borås.

Annons

Har du besökt Liljevalchs tidigare kommer du ha svårt att orientera dig till en början. De luftiga salarna har byggts om till elva nya rum inredda efter teman som hållbarhet, motstånd och samhälle, genusidentitet och teknologi. Tanken är att undersöka hur mode kan förändra - både världen och kanske oss själva - genom att ta upp olika tänkbara framtidsscenarion. Det är en grannlaga uppgift att både visualisera och dessutom förklara och fördjupa. Men utställningen lyckas mer än väl. Det är både bildande, fascinerande och riktigt roligt att vandra genom de olika rummen.

En mängd designer från hela världen har lånat ut plagg och skor till utställningen. Exempel från stora modehus som Gucci, Kenzo och Versace visas sida vid sida med avantgardenamn som Iris Van Herpen, Francis Bitonti och Anrealage och svenska designer som Diana Orving, Ida Sjöstedt och Bea Szenfeld.

Några av de mer omtalade - och testade - plaggen i utställningen står Maja Gunn bakom. Hon är uppvuxen i Ludvika och har en gedigen utbildning inom mode, textil och design bakom sig. Just nu arbetar hon på sin doktorsavhandling inom mode vid Textilhögskolan i Borås samtidigt som hon är gästforskare på Centrum för Modevetenskap i Stockholm.

I sin forskning undersöker och utmanar hon könsrollerna, med ett queerfeministiskt perspektiv visar hon på invanda föreställningar, ofta med hjälp av performance.

Hennes arbete har uppmärksammats både i Sverige och internationellt, bland annat i projektet "If you were a girl I would love you even more" som handlar om en heterosexuell mans rädsla inför att bli förkvinnligad, där hon tänjde på könsgränserna genom att under cirka ett år klä mannen i klänningar, blusar och kjolar och dokumentera.

– Till en början visade han motstånd och var ytterst obekväm. Mot slutet av projektet var han mer avslappnad, positivt inställd och kom med egna förslag.

– Det här understryker tesen om att genus är en invand konstruktion, att vi ägnar oss åt iscensättningar.

Delar av projektet, som skapades bl.a. i New York visas i en monter på Liljevalchs. Intill hänger Maja Gunns lösbröst för vem som helst att prova, tunna tröjor med mansbröst, bh-detaljer och håriga armar. Dessutom finns avgjutningar av mansbröst i silikon som skapats specifikt för utställningen.

– Jag intresserar mig för materialitet, relationen kropp, kläder och genus, och valde att göra mäns bröst i silikon, ett material annars mest förknippat med kvinnors bröst, säger Maja Gunn som är glad över att så många vågat prova hennes plagg, något hon har kunnat ta del av i flöden på sociala medier.

Maja Gunn arbetar gärna med att göra betraktaren delaktig, att med egna erfarenheter testa och utmana invanda föreställningar. Under utställningsperioden är hon en av de designer som leder workshops för barn i konsthallens skulpturhall där deltagarna får utforska utställningens ämnen som hållbarhet och solidaritet och kanske bidra till att skapa en egen, bättre framtid.

Mer läsning

Annons