Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbjuden musik tema i Vinterfest

/
  • Víkingur Ólafsson är konstnärlig ledare för Vinterfest.

Musik som har tystats är temat i 2017 års Vinterfest.
På grund av fel kön, fel åsikt eller fel religion.
– Det är viktigt att prata om friheten att få uttrycka sig i dag när fascismen växer sig stark, säger festivalens konstnärlige ledare, Víkingur Ólafsson.

Annons

Idén till temat för nästa års Vinterfest tog form redan under festivalen i februari.

– Jag insåg att jag inte hade en enda kvinnlig kompositör representerad i programmet. Det tog rätt hårt att inse, säger Ólafsson. Han började särskilt leta efter musik skapad av kvinnliga kompositörer och kom snart några 100 år tillbaka i tiden där namnen var få, om ens några.

– Då var det nästan omöjligt för en kvinna att hänge sig åt musikskapande, säger Ólafsson och tar syskonen Mendelssohn som exempel. De föddes med samma musikaliska talang, men den ene hette Felix och den andra Fanny - något som innebar all skillnad för deras möjlighet att nå ut med sin musik.

I Vinterfest 2017 ger syskonparet namn och innehåll åt en konsert med Pers Anna Larsson som solist i Orsa missionskyrka på fredagen.

– Jag vill att vinterns festival ska andas "ladypower", säger Víkingur som tagit in dirigenten Dalia Stasevska att leda invigningskonserten och själv bland annat ska spela verk av finländska kompositören Kaija Saariahos.

Förutom att lyfta kvinnliga konstnärskap och musiker väver Víkingur in teman om politisk och religiös makt som utnyttjat musiken i sina syften, eller försökt tysta den som inte passar samma syften.

Till exempel spelas musik av György Ligeti, en kompositör som överlevde både det nazistiska och det sovjetiska förtrycket, och kompositören Arvo Pärt som tystnade i åtta år i ett Sovjet som förbjöd religionsutövning. Pärt kom tillbaka med "Credo" – en bekännelse till kristendomen.

– Vi måste vara vaksamma på de här krafterna, vi är inte förskonade i dag. Se bara hur fascismen växer sig stark i Västeuropa igen, säger Víkingur.

– Varje konsert ska ha sin berättelse, sin ton och känsla. Och blandningen är viktig, klassiker och nyskrivet. Publiken ska både känna igen favoriter och hitta nya, säger Víkingur.

Förra Vinterfest, som var hans första som konstnärlig ledare, medverkade han i ett tiotal konserter. I år blir uppträdanden glesare.

– Jag kommer att agera mer som en värd. Få chans att uppleva lite, säger Víkingur som ändå kommer att sitta vid pianot i fyra olika konserter.

Programmet rymmer ett tiotal konserter över fyra dagar. "Husorkester" för festivalen är Dalasinfoniettan.

Vinterfest är ett samarbete mellan Musik i Dalarna och kulturförvaltningarna i Mora, Orsa och Älvdalen.

LÄS MER: Tidigare intervju med Ólafsson.

Mer läsning

Annons