Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Familjehemligheter och ett mystiskt dödsfall: Agnes Lidbeck utforskar syskonband

Agnes Lidbeck utforskar syskonband och familjehemligheter i sin nya roman "Förlåten". Ett kammarspel med två stereotypa systrar i huvudrollerna.

Annons
Agnes Lidbeck återkommer efter debuten

Systrarna Ellen och Maria har förlorat sin pappa. Nu ska hans skärgårdshus tömmas och säljas. Under några sommarveckor går de igenom möbler och minnen, samtidigt som de ser tillbaka på sin uppväxt.

Där finns pappa, farmor och – inte minst – halvbrodern Jakob, han som tog sitt liv. Samt en distanserad och möjligen missbrukande mamma.

Agnes Lidbeck ringar in osäkerheten, de olika tolkningarna. Men hon gör det med en distans som gör att det aldrig bränner till på allvar.

Agnes Lidbeck debuterade med den uppmärksammade romanen "Finna sig". Nu är hon aktuell med nya romanen "Förlåten", som kretsar kring familjeband. Vad vi minns, vilka vi var och vad vi inte vill tala om.

Ellen och Maria är varandras motsatser.

Ellen är den effektiva karriärkvinnan, som sorterat in sitt liv i ett excelark och inte vill rubba sina cirklar. Sval, barnlös och vältrimmad, med resor och möten över hela världen. Hon går visserligen i terapi, men hon vill inte gärna tala om sin familj.

Maria är hennes motpol. Vårdbiträde och ensamstående mamma. Överviktig, vinpimplande, kärlekstörstande och avundsjuk på sin lyckade syster, både för hennes framgångar och för den närhet hon hade till Jakob.

Mer nyanserade än så blir inte de båda systrarna. De förblir stereotyper, två silhuetter som rör sig på den traditionstyngda skärgårdsön och fäktas med varandra i väl avvägda turer och mönster.

Som ett tyst centrum finns frågetecknen kring den döde Jakob och hemligheterna kring hans sista tid i livet. Händelser som både Ellen och Maria burit med sig vidare i livet.

Agnes Lidbecks roman är välskriven och snyggt komponerad. En luftig väv, där hon rör sig sömlöst mellan olika tidslager utan att någonsin säga för mycket. Det finns hela tiden mer under ytan, känslor, händelser och tankar som Ellen och Maria både undviker och närmar sig.

Det är skickligt och elegant genomfört, men utan att beröra på djupet. Det är lite för mycket konstruktion över de båda systrarna och den undanglidande Jakob, med sina vaga drömmar och sin lätt bohemiska framtoning.

Oron finns där, som en ständigt närvarande kraft, som driver Ellen och Maria åt var sitt håll.

Alla familjer har sina historier, sina frågetecken om vad som egentligen hände, vad som är sant. Agnes Lidbeck ringar in osäkerheten, de olika tolkningarna. Men hon gör det med en distans som gör att det aldrig bränner till på allvar.

LITTERATUR

Agnes Lidbeck

"Förlåten"

(Norstedts)

Mer läsning

Annons