Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Evig anställning": Konstduons verk i Sverige – en tillsvidareanställning

Annons

I åratal har Goldin + Senneby korsat sin konst med ekonomiska strategier. I Göteborg vill de anställa en person för att göra – ingenting. På galleriet CF Hill används artificiell intelligens för att förutspå konstmarknaden.

Med hjälp av både magiker och bankirer har Simon Goldin och Jakob Senneby vänt och vridit på finansvärlden ända sedan 1990-talet. I dag är de representerade både på Moma i New York och på Handelshögskolan i Stockholm. En hajpad men också hemlig duo som inte ställer upp på intervjuer, och sällan ens kommer till sina vernissager.

Foto: Björn PetrénI sitt senaste verk

"Evig anställning" heter det redan omdebatterade verket som de ska iscensätta på den framtida tågstationen Korsvägen i Göteborg.

Vid Liseberg och Svenska Mässan, underhållningens och eventens centrum, tänker de placera en tillsvidareanställd person, vars uppdrag blir att utifrån den egna fantasin helt själv komma på vad hen ska fylla sin tid med.

Vidgar konstuppfattningen

Magdalena Malm, chef för den ena beställaren, Statens konstråd, beskriver duons Göteborgsverk som en idébaserad performance som vidgar uppfattningen om vad offentlig konst kan vara.

– Det här är ett idéförslag som ska utvecklas. Men jag ser det som en diskussion kring vad som är arbete i framtiden, vi vet ju att väldigt många vanliga lönearbeten kommer att försvinna med robotiseringen, vad händer då med idén om fast anställning? Det vet ingen, det här kommer att bli en jättestor strukturförändring och den har vi inte sett än, det är den frågan som de diskuterar.

Foto: Björn PetrénI installationen

Kapitalskatt

Michael Storåkers, delägare i galleriet CF Hill Stockholm, och krönikör i Dagens Industri, tolkar i stället "Evig anställning" som en diskussion om det svenska skattesystemet där beskattningen på kapital är låg.

– Därmed kan avkastningen på det kapital som kommer från Statens konstråd betala en anställd under en väldigt lång period. Det är en diskussion om samhället i stort som de lyfter in i konsten.

På samma sätt handlar det helt nya verk som nu visas på CF Hill lika mycket om samhället som om konstvärlden, menar Storåkers. I "Force directed predictions" använder sig konstduon för första gången av artificiell intelligens. I samarbete med Xlabs.ai i San Fransisco har de låtit bearbeta stora mängder information, så kallade "big data", från konstprisdatabasen Artnet.

Tanken är att urskilja olika faktorer som påverkar konstmarknaden, vilket illustreras i grafiska visualiseringar. I projektets två premiärgrafer visas hur hög global läsförmåga bland unga driver konstpriserna uppåt, men det gör också hög arbetslöshet.

Varför?

– Det måste du nästan fråga konstnärerna om. Men det här är ett globalt index, jag tror inte att man kan dra för stora slutsatser av det än. Konstnärerna vill bryta ner de här kategorierna. Målet med det här verket är att på sikt kunna förutse konstmarknadens utveckling.

Fakta: Goldin+Senneby

Simon Goldin och Jakob Senneby har arbetat tillsammans sedan 1990-talet. Genom en rad verk har de korsat sitt konstnärliga arbete med ekonomiska strategier. De finns numera representerade både på Centre Pompidou i Paris och på Museum of Modern Art (Moma) i New York. 1– 22 december visas flera av deras verk i en utställning på galleri CF Hill i Stockholm.

Moderna Museets pågående utställning "Manipulera världen" är kurerad av de två konstnärerna tillsammans med museets intendent Fredrik Liew. Duon medverkar också i själva utställningen med en finansiell spekulation, en så kallad blankning (handel med aktier som sjunker i värde) som finansieras via en del av entrébiljetterna. En eventuell vinst tillfaller museet.

Erika Josefsson/TT

Mer läsning

Annons