Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En känslig och rå dirigent

Alondra de la Parra kallas ibland för det mexikanska dirigentundret. Hennes expressiva stil har gjort henne till en publikmagnet och i helgen leder hon Radiosymfonikerna i Berwaldhallen.

Annons

Alondra de la Parra, ung efterfrågad mexikansk dirigent, känd för sin uttrycksfulla stil, är i Berwaldhallen för att dirigera Radiosymfonikerna i helgen.

Slagkraftigt, brassigt, punkigt, instruerar Alondra de la Parra musikerna i Sveriges Radios Symfoniorkester.Bestämt bläddrar hon i partituret och ber dem gå tillbaka. Hon har knappt varit i Sverige i ett dygn och om bara två dagar är det, precis som vanligt, skarpt läge med direktsänd konsert i Sveriges Radio.

För Radiosymfonikerna är styckena förstås redan ordentligt inrepeterade. Med henne på plats gäller det få till sådant som fraseringar och distinkta rytmer, själva perfektionen eller det konstnärliga lyftet, just nu i några av de symfoniskt mest avancerade partierna ur Leonard Bernsteins "West side story".

Lyssnar in

Tempot är enormt och koncentrationen därefter. När hon helt plötsligt försvinner ner från scenen är det för att några sekunder senare stå längst bak i lokalen och lyssna in.

Jag tycker otroligt mycket om den här orkestern, det var kärlek vid första ögonkastet, har hon berättat en halvtimme tidigare.Första gången de träffades hade hon just förlorat ett barn och genomlevde sin svåraste tid i livet. När hon tre år senare blev inbjuden till Berwaldhallen igen tackade hon ja direkt, och den här gången har hon med sig sin ettårige son.

Alondra de la Parra bor i Mexico City, är sedan i fjol chefdirigent för Queenslands symfoniorkester i Brisbane men jobbar ändå mest i Europa.

Tangodragspelet

I dag är hon en eftersökt dirigent med en klar mission att lyfta in de latinamerikanska kompositörerna i den eurocentrerade repertoaren. Hon älskar att kombinera det europeiska med exempelvis Astor Piazzolla som inte bara komponerade för tangodragspelet utan också för symfoniorkestrar.

I Stockholmprogrammet återfinns de latinamerikanska influenserna i Bernsteins musikalmusik. Men konserten rymmer även den brasilianske kompositören Heitor Villa-Lobos "Bachianas brasileiras nr 2", en av hans Bachinfluerade kompositioner med inslag av bossanova och annan brasiliansk populärmusik från 1930-talet.

Den liknar inget annat, det är ett stycke från 1930 som känns helt fräscht.Redan som 14-åring visste Alondra de la Parra att det var just dirigent hon ville bli. Under tio år gjorde hon inget annat än studerade och övade.

Det är inget man lär sig genom att gå i skolan och sedan ta en examen. Man måste lära sig allt som en musiker måste lära sig men på högsta nivå, sedan måste man lära sig den fysiska tekniken, det är inte något som bara kommer naturligt, även om det är så det ska se ut."Kanske en procent"

I fjol dirigerades blott 17 procent av alla uppsättningar på svenska opera- och konserthus av kvinnliga dirigenter.

Det var mer än jag trodde, i Mexiko är det kanske en procent, konstaterar Alondra de la Parra som för egen del aldrig sett sitt kön som ett hinder för att ta sig upp på pulten.Däremot är dirigent ett svårt yrke för alla. Vi är ensamma, vi är målet för alla sorts aggressioner och motstånd. Som ledare måste man vara stark, men som konstnär öppen och sårbar. Jag kämpar alltid med att vara känslig, rå och uppriktigt. För mig har det svåra alltid handlat om det.

Mer läsning

Annons