Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dylan i sin Nobelföreläsning: "Sånger ska sjungas, inte läsas"

Med fem dagar kvar till deadline har Bob Dylan skickat in sin Nobelföreläsning till Svenska Akademien.
I ljudinspelningen lyfter Dylan fram tre litterära klassiker som har påverkat hans skapande och diskuterar hur hans musik knyter an till litteraturen.

Annons

Bob Dylan har nu fullföljt sina Nobelåtaganden.

En viss lättnad går att skönja i Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius ord."Nu när föreläsningen har levererats närmar sig Dylanäventyret sitt slut", skriver hon i det pressmeddelande som signalerar att Akademien till sist har tagit emot Bob Dylans Nobelföreläsning.

Därmed är en långdragen historia, med en pristagare som generöst beskrivet har varit svårnådd sedan det stod klart att han var fjolårets Nobelpristagare i litteratur, och som vid sitt Sverigebesök under sin turné i våras inte kommenterade händelsen med ett enda ord på scen, till ända.

Själva föreläsningen inleds med en genomgång av Bob Dylans musikaliska uppvaknande. Till de rökiga tonerna av ett jazzklingande piano berättar Dylan om hur han kände ett släktskap med Buddy Holly, och hur en skiva med folk- och bluesmusikern Leadbelly förändrade hans liv.

- Jag ville lära mig den musiken och träffa människorna som spelade den. Sångerna skiljde sig från de som spelades på radion. De var mer livfulla och sanna, säger han.Men folkmusiken och bluesen, vars vokabulär han anammade, är bara en del av Dylans influenser.

Han nämner böcker som "Don Quijote", "Ivanhoe", "Robinson Crusoe", "Gullivers resor" och "Två städer", läsmaterial från grundskolan, som grundbultar i sitt eget skrivande:- De gav mig ett sätt att se på livet, att förstå den mänskliga naturen och en måttstock för jämförelse. Dessa böckers teman letade sig in i många av mina sånger, både medvetet och omedvetet.

Tre klassiker som Dylan särskilt lyfter fram som viktiga för honom är Herman Melvilles "Moby Dick", Erich Maria Remarques "På västfronten intet nytt" och Homeros "Odysséen".

Mot slutet diskuterar han det som är Dylankännarnas favoritämne: vad betyder alltihop, det här som jag och andra låtskrivare håller på med?

- Alla dessa teman kan betyda väldigt många saker. Om en sång berör dig så är det allt som är av betydelse. Jag behöver inte veta vad en sång betyder. Jag har skrivit alla möjliga saker i mina sånger, och jag kommer inte oroa mig för vad alltihop betyder. Jag tror inte heller Melville oroade sig för vad allt han skrev hade för betydelse, säger Dylan.

Till sist avslutar Bob Dylan, Nobelpristagare i litteratur 2016, med en uppmaning:

- Sånger är inte som litteratur. De är menade att sjungas, inte läsas, och jag hoppas att några av er får möjligheten att lyssna på dessa texter som de var menade att höras: på konsert eller skiva eller hur nu folk lyssnar på sånger dessa dagar.

Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius står i kö vid insläppet till Bob Dylans konsert på Stockholm Waterfront i april i år.

Mer läsning

Annons