Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Don Rosa gav liv åt världens rikaste anka – till Sverige i veckan

Snart fyller Joakim Von Anka 70 år. Och ingen har tecknat den gamle girigbukens livshistoria lika väl som Sverigeaktuelle Don Rosa. I alla fall om man frågar tecknaren och serienörden Stef Gaines.

Annons
70-åringen Joakim Von Anka håller sig ung med pengabad. Foto: Disney/TT

Joakim Von Anka gjorde entré i Kalle Ankas värld i december 1947. Han och de flesta andra av Kalles vänner skapades av Carl Barks, men enligt många fans var det sedan Don Rosa som tog figurerna till nya höjder.

– I många andra skildringar har de sina fasta personligheter. Farbror Joakim är sniken och snål medan Kalle alltid är arg. Men Don Rosa förklarar varför de är som de är och vilka erfarenheter som gjort att de har kommit dit, säger Stef Gaines.

32-åriga Gaines är serietecknare – vars alster bland annat syns i "Kamratposten" – och Don Rosa-fantast sedan barndomen.

Kärleken till Don Rosa är hon långt ifrån ensam om. I veckan kommer tecknaren till Stockholm, bland annat för att bli intervjuad inför publik på Bergrummet på måndag.

Samtidigt kommer också "Farbror Joakims liv" ut i svensk nyutgåva. I den episka samlingsvolymen berättar Don Rosa hela Joakim Von Ankas resa, från fattig pojke från Skottland till världens rikaste, och snålaste, anka.

Ett mästerverk, tycker Stef Gaines.

– Den har allt! Här har vi har inte bara de roliga, fåniga underbara äventyren. Här har vi också sorg, frustration och ilska. Det finns en scen där hans pappa går bort och jag börjar gråta lite varje gång jag läser den, säger hon.

Don Rosa debuterade i Disney-sammanhang för 30 år sedan. Han skrev och ritade Kalle Anka fram till 2008. Pressbild.

Ett annat utmärkande drag hos Don Rosa är enligt Gaines hans begränsningar. Rosa gick aldrig någon konstnärsutbildning och var en civilingenjör i 35-årsåldern när han debuterade som Kalle Anka-tecknare på 80-talet.

– Han ritar kanske inte helt konstnärligt korrekt eller dynamiskt. Figurerna kan vara lite stela, samtidigt som det är jättemycket action. Många har jämfört hans stil med underground-tecknare i samma generation. Han är mer intresserad av att berätta en historia än av det tekniska. Det har jag relaterat till i min egen resa som serietecknare, säger hon.

Detaljrikedomen är ett annat kännetecken.

– Man kan jämföra med Sven Nordqvists "Pettson och Findus". Det är alltid något som händer i bakgrunden och det är lite av en ny serie varje gång man läser, alltid en massa extragodis och påskägg i bilderna.

En ytterligare röd tråd är Don Rosas stora beundran för Carl Barks. Han älskade serierna under sin uppväxt och hans äventyr spinner ofta vidare på små detaljer i Barks skapelser. Han lämnade till och med hemliga hälsningar till sin idol i sina egna serier.

Samtidigt finns det blandade meningar om Rosas storhet bland Kalle Anka-entusiaster.

Stef Gaines upptäckte Don Rosa som barn genom sin brors seriesamling. Hon började rita sina egna serier ungefär samtidigt.

– När jag började hänga runt bland seriefrämjare märkte jag att folk tyckte olika beroende på generation. Jag fick intrycket att det inte var helt okej att gilla Don Rosa i vissa svängar. Carl Barks var kungen, säger Stef Gaines.

– Men från Don Rosas håll är det bara kärlek. Alla hans verk är kärlekshyllningar till Carl Barks.

Björn Berglund/TT

Fakta: Don Rosa

Född 1951 i Louisville, Kentucky i USA.

Debuterade i Disneysammanhang 1987 med Kalle Anka-äventyret "Solens son", en direkt fortsättning på ett äventyr av Carl Barks. Dessförinnan hade han tecknat politisk satir i sin lokaltidning och äventyrsserien "The pertwillaby papers".

I sina serier har han slagit fast ankornas släktträd och introducerat flera viktiga figurer som tidigare mest nämnts i förbifarten av Carl Barks, bland annat Kalle Ankas mamma.

Han är en flitig Sverigebesökare, då hans serier har sina största beundrare i Europa och Norden, snarare än i USA.

Han tecknade Kalle Anka i ungefär 20 år, men långvariga problem med ögonen gjorde att han var tvungen att sluta 2008.

En annan orsak var att ansåg sig få för dåligt betalt och inte hade rätt till sina serieoriginal. Han strejkade till och med under en period 2002.

Han har kämpat väldigt mycket för tecknares rättigheter under sin karriär, säger Stef Gaines.

Mer läsning

Annons