Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för Dracula att ta sig ton

Historiens mest kända blodsugare gör entré på operascenen på lördag.

Annons

Rollfiguren Jonathan hemsöks av vampyrer i en explosiv mardrömsscen full av akrobatiskt avancerad koreografi.

Det är första gången som berättelsen om vampyren från Transylvanien blir opera. Trots att den utspelas på 1800-talet går det att dra paralleller mellan "Dracula" och de rädslor som folk upplever idag.

Det är en kall och regnig onsdagseftermiddag i Stockholm. Här och var är det lite dimmigt och höstloven flyger i vinden. Inget favoritväder för de flesta. Men för ensemblen inne på Kungliga Operan kommer höstrusket som en skänk från ovan.

– Vi får hoppas att det håller i sig till premiären, säger Ola Eliasson som spelar den blodtörstige greven.

Ola Eliasson gör huvudrollen som den blodsugande greven i

Genrepet inför lördagens urpremiär är precis klart och Ola Eliasson står i operans foajé utanför salongen. Han är fortfarande vitsminkad i ansiktet och sminket lär sitta kvar ett tag till eftersom det tar en bra stund varje dag att förvandla honom till greve Dracula.

Han tror inte att det är någon slump att det är en vampyr som intar Operans scen i höst.

– Zombietrenden var stark under flera år och zombier har med undergång och apokalyps att göra. Vampyrmyten går ju snarare åt andra hållet, det handlar ofta om vackra aristokratiska miljöer. Det är en annan sorts rädsla.

– Utan dig är jag förlorad! sjunger Elisabeth Meyers Mina till Dracula mot föreställningens slut.

Kärleksparet Dracula och Mina får inte många lyckliga ögonblick tillsammans.

Kärleksparet har under föreställningens gång nästan slitits itu av både inre och yttre konflikter. Nu står de för en stund ensamma och tätt omslingrade på scenen. Men tiden är knapp. Det råder ett bedrägligt lugn.

Plötsligt syns eldfacklor och snart strömmar en mordisk mobb in på scenen. De är beväpnade med påkar, rep och kors. De vill förgöra Dracula en gång för alla.

Det verkar ofta som att det pågår en ständig produktion av remakes, uppföljare och omtolkningar. Ur det perspektivet är det nästan obegripligt att Kungliga Operans uppsättning av Dracula är första gången som den klassiska vampyrberättelsen stöpts om i operadräkt.

Det faktum att så många har en relation till vampyren från Transsylvanien har inneburit både friheter och skyldigheter, säger scenografen Dan Potra.

– Dracula är en myt som alla känner till och älskar och så är det även för mig. Att få chansen att jobba med något sådant är lite som att arbeta med Bibeln, det är något som alla känner till och det innebär att man kan lägga till små element i berättelsen här och var.

Att göra moderna tolkningar av klassiska verk är vanligt inom scenkonsten. Ibland förläggs handlingen helt till nutid. Andra gånger blandas det gamla och nya och bildar en sorts hybrid. Men när Victoria Borisova-Ollas jobbade med att tonsätta Dracula såg hon hela tiden originalberättelsens gotiska 1800-tal framför sig.

Victoria Borisova-Ollas har tonsatt operan om Dracula.

– Det var ett önskemål för librettisterna när jag började jobba med det här. Vi har hållit oss nära källmaterialet. Men de som tog fram texterna såg till att göra Minas roll starkare. På det sättet fick vi två starka karaktärer i stället för en, det gör berättelsen mer dynamisk

Tillbaka i operafoajén pratar Dan Potra om vad Dracula kan säga oss om vår tid i dag. Han menar att den bloddrypande sagan trots kråsskjortor och sammetsrockar fortfarande har en politisk relevans.

– Den här historien utspelar sig när det brittiska imperiet stod på toppen och speglar de rädslor som fanns där för det okända, invandraren som skulle invadera Storbritannien och förstöra den brittiska kulturen. Om man tänker på dagens rasism känns mycket av det fortfarande aktuellt, tyvärr.

Ola Eliasson tror å sin sida att Dracula speglar de rädslor som människor upplever 2017.

– Dracula är ju inte ett själlöst monster som en zombie. Vampyren är verkligen genomtänkt i sin ondska. Kanske hänger det samman med att människor upplever en annan sorts hot, en mer kalkylerad form av ondska.

Fakta: "Dracula" på Operan

Föreställningen får urpremiär på Kungliga Operan 28/10 och spelas fram till 7 december.

Musiken har skrivits av Victoria Borisova-Ollas. Hon har komponerat ett flertal verk tidigare, däribland "Hamlet" som fick sitt uruppförande i Malmö 2015.

Förutom skådespelarna Ola Eliasson och Elisabeth Meyer syns även Joel Annmo som Minas fästman Jonathan.

För regin står Linus Fellbom. Texten har författats av Claes Hellwig och Kristian Benkö. Dan Potra ansvarar för scenografi och kostym medan Lars Bethke har gjort koreografin.

Bakom dramaturgin står Katarina Aronsson.

Mer läsning

Annons