Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cecilia Ekebjär: Bilen ringar in konflikten mellan stad och landsbygd

Artikel 1 av 12
Motorland – om bilen och identiteten
Visa alla artiklar

Motorland - om bilen och identiteten

Annons

Cecilia Ekebjär, kulturchef i MittMedia.

Jag trodde länge att jag inte hade några åsikter om bilar. På det sättet att jag inte kan se skillnad på vad som är en fräsig bil och vad som inte är det. Jag har aldrig identifierat mig med min bil, jag har bara varit intresserad av att den rullar, att den tar mig och familjen till stugan, funkar att fylla upp för att köra överblivet till återvinningsstationen och startar i minusgrader när sonen ska skjutsas till en innebandymatch.

Betydligt intressantare är det att diskutera bilen som identitetspolitisk symbol. Få saker ringar in konflikten mellan stad och landsbygd lika tydligt. Visst, en feministisk stadsplanering och cykelvägar för miljoner i Stockholm är så klart bra. Men det hjälper inte mig och min son när matchen spelas tio mil bort en lördag morgon. Hela Sverige ska leva, heter det, men hur gör vi det utan bilen, går det – och vill vi det?

Vissa forskare tror att vi redan passerat det som benämns ”peak car”, ett begrepp för att bilismen har nått sin kulmen och nu kommer att minska, att vi är på väg in i ett samhälle med färre bilar.

Det här ska vi söka svar på när kulturredaktion nu inleder en artikelserie om bilen och identiteten, om hur bilismen är i förändring och har blivit ett slagfält där perspektiven skiftar beroende på social och geografisk tillhörighet. I intervjuer med bilentusiaster ska vi ta reda på hur bilen formar självbilden och tillsammans med experter blicka framåt mot vad som händer när bilförarna blir överflödiga och bilarna kör sig själva.

Men vi har också plöjt litteratur där bilen står för allt som är härligt i livet, frihet, äventyr och kärlek. Vi har lyssnat på countrymusik och undersökt pickuptruckens roll som markör för den självständiga, fria mannen på landsbygden.

Dessutom har vi skapat ett högst ovetenskapligt och fördomsfullt test där du kan kolla vilken bil just du förknippas med.

Under arbetet med den har serien har jag faktiskt skaffat mig lite fler åsikter och insett att min Opel Zafira -02 inte är en fräsig bil – fick jag välja skulle jag vara en stor fläskig Chevrolet flakmodell från 60-talet, men med hybridbilens alla fördelar för miljön. Och så fick den gärna vara självstädande och självgående.

Följ med i kulturens serie in i motorlandet, hör av dig, tipsa och berätta om dina erfarenheter och idéer kring bilens specifika kultur.

Alla artiklar i
Motorland – om bilen och identiteten
Annons