Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han går i och ur sina roller

/
  • Debutant. Jonas Karlsson, en av de stora skådespelarna vid Dramaten i sin generation, övertygar stort med sin litterära debut, novellsamlingen Det andra målet, anser tidningens recensent.

Annons

Förväntningen om små slutna enheter krockar med de inbördes relationer till varandra kapitlen står i, och det som först ser ut som slumpmässiga och vaga sammanträffanden utvecklas efterhand till en och samma berättelse.

Mer än noveller och också mer än en roman ser jag hur Karlsson byggt sin historia som en vridscen där perspektivet förskjuts en smula för varje akt.

Det som i den ena berättelsen är objektet blir i den andra subjekt och någon sorts förklaring till hur alltsammans hänger ihop avslöjas i det sista kapitlet, Det första målet, där en man som är författare möter en man som är skådespelare och inleder ett samtal om fiktion och känslan av att vara flera olika personligheter.

Att Jonas Karlsson själv är skådespelare med erfarenhet av att gå in och ut ur roller har nog betydelse för upplägget.

Den första berättelsen, titelnovellen, får en större dignitet sedd i ljuset av resten av samlingen. Ett du, pojke eller flicka är oklart, berättar inlevelsefullt och kraftigt överdrivet för sina vänner om två konstfulla mål han/hon gjort i en korpmatch i fotboll.

Beskrivningen av det första målet är ordentligt utbroderat och dramatiskt, återgivandet av det andra målet är ren och skär lögn; det gjordes aldrig.

Ändå känner berättaren en stor otillfredsställelse eftersom ingen av beskrivningarna är i närheten av att återge den verkliga känslan av att göra ett mål.

Så anges en nyckel till resten av samlingen som alltså inramas av berättelserna Det andra målet och Det första målet. Fria fantasier kontra verklighet och allt som ryms däremellan, en plats där litteraturen och, föreställer jag mig, även skådespeleriet ständigt rör sig.

Berättarsubjektet är alltså kameleontiskt, byter skepnad och personlighet vartefter, men platsen är beständig.

Samtliga berättelser utspelar sig i Stockholm och ett flertal av dem på restaurang Gondolen vid Slussen där de olika rollerna i dramat sammanstrålar eller sammanblandas i den avslutning som är hela samlingens knorr eller poäng - rollspelet.

Jonas Karlsson säger själv att det från början var tänkt att bli en pjäs men att karaktärerna blev för många och för högljudda och krävde sina egna huvudroller och så blev det litteratur av alltsammans istället.

En utmärkt förvandling, tycker jag, för Karlsson har skrivit en suggestiv, lätt surrealistisk och mycket spännande bok.

Enkelheten i berättandet gör historien omedelbar men också lite lömskt duperande och palimpseststrukturen inger en känsla av att ett pussel ska läggas, ett mysterium lösas.

Det fängslar från början till slut.

Fakta: Litteratur Noveller

DET ANDRA MÅLET

Jonas Karlsson

Wahlström & Widstrand

Mer läsning

Annons