Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kronofogde kräver Emy, 92, på en krona

Emy Jakobsson i Idre är en pigg och klar 92-åring som fått ett kravbrev från kronofogden på en krona, efter att ha fått en felaktig information av Dalakraft.
– Det här känns inget bra för jag har varit i kontakt med Dalakraft och de sa at det bara var att riva fakturan sedan jag betalt in det 34 kronor som fattades, säger Emy.

Annons

I november missade Emy att betala en räkning på 127 kronor till Dala Kraft.

Den missade betalningen ledde till en påminnelse, som kom att betalas för sent.

– Det är slarvigt, men jag vet precis hur det kom sig. Det låg ett reklamblad i samma kuvert och jag noterade inte att där också låg en räkning. Slarvigt men så var det, säger Emy.

När Emy uppmärksammades på att hon hade en obetald räkning satte hon omgående in de 127 kronorna, men samma dag hade Dalakraft skickat kravet vidare till Svea inkasso i Solna.

Därför kom det ett nytt kav från Svea inkasso.

– Jag tog då kontakt med Dalakraft och de bekräftade att jag betalt in pengarna och flickan räknade fram att jag skulle betala ytterligare 34 kronor för att skulden skulle vara reglerad. Därför bad jag min son att omgående sätta in 34 kronor och det gjorde han.

– Kundtjänst informerade mig om att det nu bara var att riva fakturan när de 34 kronorna var betalda, säger Emy.

– Därför blev jag mäkta förvånad när jag nu fick ett brev från Kronofogden med krav om att betala ytterligare en krona.

I brevet skriver Kronofogdemyndigheten: Sökanden, Dalakraft, har hos kronofogdemyndigheten ansökt om att du ska förpliktas att betala nedanstående belopp till sökanden, ränta beräknad till den 22 januari 2013, 1,00 krona.

– Tre gånger har jag pratat med Dalakraft och jag har gjort fel från början, men försökt att rätta till det. Att då hamna hos kronofogden känns inte bra, säger Emy Jakobsson.

Björn Rinstad är marknads- och försäljningschef hos Dalakraft.

– Dalakraft har orsakat felet och vi beklagar att det blivit så. Vi har lovat att hjälpa kunden, men sedan missat att ta bort skulden ur systemet, säger Björn Rinstad.

– Det här ska vi lösa med både inkassoföretaget och kronofogden. Det är tråkigt att det blivit så här, säger Björn Rinstad.

– Vi är ett lokalt företag och ska kunna hantera sådana här frågor på lokal nivå och det är med oss kunden ska ha sin kontakt. Vi ska hantera ärendet och Emy ska inte behöva betala kronofogden. Hon har gjort allt rätt i sina kontakter med oss och det är vi som gjort fel, säger Björn.

När det gäller det reklamblad som följer med i fakturakuvertet är det något som Björn inte känt till kunde skapa problem.

– Jag tar med mig det och ska se om det finns anledning att förändra packningen av kuverten.

Kronofogdemyndighetens telefonkö var väldigt lång och därför blir frågan om hantering av krav på en krona obesvarad.