Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Volvo Polestar avgjorde STCC på Karlskoga

Johan Kristoffersson i dalateamet PWR var den enda utmanaren men han hade en bedrövlig helg resultatmässigt och körde bara in 22 poäng. Det innebär i praktiken att årets STCC-segrare heter antingen Richard Göransson eller Robert Dahlgren, båda Polestar-förare.

Annons

Två tävlingshelger återstår av årets säsong och det är klar fördel Göransson, även om han liksom Kristoffersson hade en jobbig helg i Karlskoga. Men han leder fortfarande med elva poäng före teamkamraten Dahlgren.

Teoretiskt är det fortfarande möjligt för Kristoffersson att utmana, men då ska många konstiga saker hända i säsongsavslutningen.

Dalaförarna hade en utmärkt helg i huvudklassen. Faktum äratt hälften av STCC-pokalerna hamnade i Dalarna. Daniel Haglöf (PWR) blev trea i båda racen och Rasmus Mårthen (Brovallen Design) blev tvåa i andra racet.

Tävlingshelgen på Karlskoga var trevlig på många sätt. Bra väder, ganska mycket publik och många tävlande bilar. Flera klasser av mer hobbykaraktär fick nämligen chansen att visa upp sig, bland annat Legendsbilarna med hela 43 startande. Legends hade också kryddat startfältet med bland andra Felix Rosenqvist, Sveriges nya DTM-förare.

Ett av STCC-paketets problem de senaste säsongerna är att det är få bilar i flera av klasserna. Kvaliteten på toppförarna är minst lika hög som under storhetstiden, men när antalet startande är få ser det lite fattigt ut från publikplats. Men med konceptet under den gångna helgen (med bland annat Legends-klassen) var det nästan lika trångt i depån som för 10-15år sedan. Med många bilar lockas per automatik fler åskådare och helaevenemanget lyfter.

Kommande helg är det slut på semestern för DTM-förarna. Mattias Ekström och hans konkurrenter åker till Moskva för årets sjätte av nio tävlingshelger. Ekström har haft ett par riktigt jobbiga tävlingshelger och har halkat ner till åttonde plats. Han har 47 poäng upp till ledande Marco Wittman och han har en lång uppförsbacke för att kunna utmana om topplaceringarna totalt.

Glädjande nog blir det ytterligare en svensk på startlinjen i Moskva i och med att Mercedes flyttat upp reservföraren Felix Rosenqvist till en ordinarie plats. En mycket välförtjänt belöning till en av de största racingtalanger som kommit fram i Sverige de senaste 20-30 åren.

Rosenqvist är regerande Europamästare i Formel 3 och tävlar i år i Indy Lights i Amerika, i GT-racing (han blev tvåa i Spa 24 timmars förett par veckor sedan) och nu i DTM. Lägg till att han nyligen testat Indycar för toppteamet Chip Ganassi Racing. Programmet är minst sagt späckat.

Men räkna inte med stordåd av den 24-årige smålänningen i debuten. DTM håller enormt hög klass och även om Rosenqvist talangmässigt tillhör toppen, är det många andra faktorer som avgör vem som vinner. I debutenblir rollen att hjälpa sina teamkamrater i Mercedes till framskjutna placeringar.

När tyska racingserien DTM åker till Ryssland för att tävla,då kommer rallyeliten till Tyskland för årets nionde VM-deltävling med stadenTrier i Moseldalen som huvudort. Regerande världsmästaren Sebastien Ogiernollade senast i Finland men leder ändå komfortabelt med 45 poäng föreVolkswagen-kollegan Andreas Mikkelsen.

Ogier har ”bara” vunnit två tävlingar så här långt i år menmycket talar för att tredje segern kommer i Tyskland. I och med att tyskarallyt domineras av asfaltsträckor har Ogier ingen nackdel av att starta först,snarare tvärtom.

Lägg till att hemmarallyt är en av årets viktigastetävlingar för Volkswagen-teamet. Räkna med att det är en hyperfokuserad Ogiersom kommer till start.