Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kristina Axelsson pratade om konsumentfrågor

Vid novembers samhällsinformation, hos PRO Kvarnsveden, hade vi besök av Kristina Axelsson som arbetar vid Borlänge kommun med frågor som rör oss konsumenter.

Annons

Hon inledde sitt anförande med att tala om telefonförsäljning. Du kan minska mängden erbjudanden om du har telefon spärrad genom nix.

Du är endast betalningsskyldig för produkter om du skriftligen har bekräftat köpet. Detta sker idag oftast datamässigt. Du har alltid 14 dagars ångerrätt. Logga aldrig in med ditt Bank-ID på uppmaning av en försäljare.

Sedan fortsatte Kristina att tala om konsumentlagen. Hon redogjorde för när den gäller och inte. Vilka krav kan köparen ställa? En tjänst som vi beställer skall utföras fackmässigt. Vad kan anses som en sådan?

När du handlar i butik har du ingen ångerrätt. Det har man däremot om man köper något på nätet som en följd av telefonförsäljning eller ingår ett avtal med en säljare utanför dennes affärslokaler.

Viktigt att veta är att om man kan ta ärendet till allmänna reklamationsnämnden (ARN) om man anser att man blivit felaktigt behandlad. I många fall blir det fart på företaget man handlat av när företaget får reda på att ärendet gått till ARN.

Kristina avslutade med att informera lite om framtidsfullmakter. Det är en fullmakt som blir giltig när du på grund av sjukdom, psykisk störning eller liknande inte längre kan ta hand om dina angelägenheter.